Poniżej przedstawiamy przegląd najważniejszych wiadomości z sektora dóbr szybkozbywalnych (FMCG) z okresu 6 – 10 stycznia.
PRODUKCJA ŻYWNOŚCI I NAPOJÓW
Wsparcie dla podmiotów z obszaru Euro-Park Mielec: Dwa podmioty z obszaru Euro-Park Mielec – Polskie Zakłady Zbożowe Lubella GMW (PZZ Lubella) oraz Kronoflooring – otrzymały decyzje o wsparciu nowych inwestycji mających na celu zwiększenie zdolności produkcyjnej zakładów, w ramach programu Polska Strefa Inwestycji (PSI), podała Agencja Rozwoju Przemysłu (ARAP). Wręczone 9 stycznia dwie decyzje o wsparciu są jednymi z najwyższych kwotowo przyznanych w ramach strefy mieleckiej, podkreślono. Inwestycja PZZ Lubella będzie się wiązać z poniesieniem przez firmę kosztów kwalifikowanych w wysokości 180 mln zł, zaś inwestycja producenta podłóg Kronoflooring – z grupy Kronospan – będzie się wiązać z poniesieniem przez firmę kosztów kwalifikowanych w wysokości 126 mln zł, podano.
Wsparcie dla rolników: Do 24 stycznia 2025 r. (z 30 grudnia 2024 r.) został wydłużony termin dla rolników poszkodowanych w wyniku powodzi we wrześniu 2024 r. na składanie wniosków o pomoc do Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (ARiMR). Maksymalna kwota wsparcia wynosi 300 tys. zł, a wsparcie polega na refundacji 80% kosztów kwalifikowalnych. Wsparcie dotyczy „Inwestycji odtwarzających potencjał produkcji rolnej” w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2014-2020. Pomoc jest finansowana z budżetu Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.
Wsparcie dla organizacji/grup producentów rolnych: Do 30 stycznia 2025 r. można się starać o pomoc na „Tworzenie i rozwój organizacji producentów i grup producentów rolnych”, a dofinansowanie pochodzi z budżetu Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027. Pomoc jest realizowana tradycyjnie przez pierwszych pięć lat od dnia uznania organizacji lub grupy producentów przez dyrektora oddziału regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa a maksymalna kwota dofinansowania w każdym roku to 100 tys. euro w przypadku organizacji producentów, natomiast w przypadku grup producentów rolnych – 60 tys. euro (jednak nie więcej niż 10 tys. euro na jednego członka grupy). Wysokość pomocy zależy od udokumentowanych rocznych przychodów netto i wynosi: 10% w pierwszym roku działalności, 9,5% w drugim, 9% w trzecim, 8,5% w czwartym, 8% w piątym.
HANDEL I DYSTRYBUCJA
Technologie w handlu: Polscy eksperci z sektora handlu – 32% – wskazują zarządzanie asortymentem, cenami i promocjami jako obszary o najwyższym potencjale do ulepszenia procesów biznesowych w 2025 roku, a wśród największych przeszkód retailerzy wymieniają ograniczenia budżetowe – 59% – oraz opór wobec zmian – 32%, wynika z Barometru Retail firmy Future Mind. Pomimo trudnych warunków gospodarczych, 41% respondentów uważa, że rok 2025 będzie korzystniejszy dla branży retail, podano.
E-commerce: Liczba internautów wyniosła 29,7 mln w grudniu, przy czym liczba użytkowników (real users) Grupy Google sięgnęła 29,12 mln, Grupy Meta Platforms – 26,54 mln, a Grupy Allegro – 22,84 mln, wynika z Mediapanelu Polskiego Badania Internetu.
Wydatki konsumentów: Większe wydatki na 2025 r. z wyprzedzeniem planuje 47,5% Polaków wobec 51,7% rok wcześniej, wynika z Barometru Providenta. W nowym roku niemal 51% Polaków zamierza częściej oszczędzać, w tym 85,1% najmłodszych badanych. Według badania 45,1% osób sięgnie do oszczędności, by sfinansować największe z czekających ich wydatków, a korzystanie z oszczędności to najczęściej wskazywana metoda finansowania, dominująca w odpowiedziach każdej grupy wiekowej, zwłaszcza w wieku 18-24 lat (57,7%) oraz seniorów (56,2%). Prawie co czwarty (24,3%) ankietowany sfinansuje wydatki z bieżących dochodów, 8,4% weźmie kredyt lub pożyczkę w banku, 7,4% zamierza dokonać zakupu na raty, a 3,3% rozważy pożyczkę w firmie pożyczkowej. Z kolei 0,7% myśli o skorzystaniu z usługi płatności odroczonej (tzw. BNPL – kup teraz, zapłać później).
Alkohol w małych opakowaniach: Wódka w małych butelkach jest za bardzo dostępna zdaniem 57% respondentów, a 45% zgadza się z postulatem wprowadzenia zakazu sprzedaży „małpek”, wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego Browary Polskie. Blisko połowa Polaków i Polek uważa, że podatki i opłaty od „małpek” powinny zostać podniesione, a akcyza na wódkę powinna pozostać wyższa niż na piwo.
ROZWÓJ BIZNESU
Kaufland Polska Markety: P.A. Nova zawarła umowę na roboty budowlane z Kaufland Polska Markety jako zamawiającym, podała spółka. Przedmiotem umowy jest budowa centrum handlowego wraz z parkingiem i infrastrukturą towarzyszącą. Wynagrodzenie ryczałtowe netto za wykonanie przedmiotu umowy stanowi około 7% przychodów grupy kapitałowej P.A. Nova. Strony ustaliły termin przekazania obiektu na 28 sierpnia 2025 r.
Grupa InPost: Dostarczyła 1 091 644 003 paczek w 2024 r., co stanowi wzrost o 22% r/r, podała spółka. W ubiegłym roku InPost rozstawił także rekordową liczbę – ponad 11 500 nowych maszyn Paczkomat, kończąc rok z 46 977 urządzeniami (+33% r/r).
Kaufland Polska: Przeznaczy ponad 110 mln zł na podwyżkę wynagrodzeń w 2025 r., podała spółka. Sieć wprowadza nowe stawki na stanowiskach sprzedawca-kasjer i od stycznia 2025 roku wynagrodzenie kasjerów wraz z dodatkiem motywacyjnym wynosi 5100-6000 zł brutto.
Sokołów: Zwiększył w 2024 r. masę sprzedaży i utrzymał przychody na poziomie roku ubiegłego, poinformował prezes Przemysław Gostkiewicz. W ub.r. w Grupie Sokołów przeznaczono na realizację inwestycji ponad 168 mln zł. Wyzwania, które w ub.r. w największym stopniu warunkowały funkcjonowanie wszystkich przedsiębiorstw, to przede wszystkim inflacja, rosnące koszty surowców i produkcji, brak stabilności na rynkach surowcowych i epidemia ASF, podano.
di volio: Rozpoczęła 9 stycznia 2025 r. działalność w sektorze e-commerce, poprzez dostarczanie mebli ogrodowych i biurowych oraz akcesoriów ogrodowych pod marką „di volio” do klientów, w pierwszej kolejności za pośrednictwem sklepu internetowego, a następnie także innych dostępnych i popularnych platform typu marketplace.
PRODUKTY, WYDARZENIA, ESG
ESG w handlu: Wynajmujący powinni uzgodnić między sobą i zaproponować najemcom standard tzw. zielonych załączników do umów najmu w centrach handlowych, wskazuje Związek Polskich Pracodawców Handlu i Usług (ZPPHiU). Kluczowe jest, aby nowe zapisy uwzględniały właściwie rozłożoną odpowiedzialność obu stron umowy oraz przynosiły korzyści obu stronom – a nie tylko właścicielom galerii handlowych.
PKB Inwest Budowa: Zrealizuje w Szprotawie największy w mieście park handlowy. Inwestycja otrzymała prawomocne pozwolenie na budowę i zostanie ukończona jesienią 2025 roku. W ramach inwestycji powstaną trzy budynki handlowo-usługowe o łącznej powierzchni najmu 6 500 m2. Znajdzie się w nich dziewięć lokali.
Źródło: ISBnews