Poniżej przedstawiamy przegląd najważniejszych wiadomości z sektora dóbr szybkozbywalnych (FMCG) z okresu 13-17 stycznia.
PRODUKCJA ŻYWNOŚCI I NAPOJÓW
Zboża: Globalne zbiory zbóż w sezonie 2024/2025 mogą wynieść 2 305 mln ton, wynika z raportu Międzynarodowej Rady Zbożowej (IGC). W listopadzie ub.r. IGC szacowało te zbiory na poziomie 2 311 mln ton. W sezonie 2025/2026 produkcja pszenicy wzrośnie zaś o 1% r/r do rekordowego poziomu 805 mln ton, podano.
Ceny napojów bezalkoholowych: Wzrosły (w ujęciu średniorocznym) o 5,6% r/r w 2024 r., zaś największy wzrost odnotowano odnośnie cen soków owocowych i warzywnych – o 10,7% r/r., wynika z danych Głównego Urzędu Statystycznego (GUS). Ceny napojów alkoholowych wzrosły w ub.r. o 3,4% r/r. Kolejne miejsca w kategorii „napojów bezalkoholowych” pod względem tempa wzrostu cen w ub.r. zajęły: herbata – 8,8% r/r oraz kakao i czekolada w proszku – 5,9% r/r.
Ceny żywności: Wzrosły (w ujęciu średniorocznym) o 3,1% r/r w 2024 r., zaś cała kategoria „żywność napoje bezalkoholowe i alkoholowe oraz wyroby tytoniowe” – o 3,6% r/r, wynika z danych Głównego Urzędu Statystycznego (GUS). W kategorii żywność największe wzrosty odnotowano odnośnie cen masła – o 8,7% r/r. Kolejne miejsca w kategorii „żywność” pod względem tempa wzrostu cen w ub.r. zajęły: tłuszcze zwierzęce (ogółem) – 7,5% r/r oraz pieczywo – 4,9% r/r. Największe spadki cen zanotowano odnośnie cen: cukru – o 23,9% r/r, tłuszczy roślinnych – o 7,5% r/r oraz mąki – o 3,7% r/r.
HANDEL I DYSTRYBUCJA
Średnia wartość koszyka zakupowego: Wzrosła o 8,34% r/r i o 1,32% m/m do 303,54 zł zł w grudniu, wynika z danych ASM Sales Force Agency. Z listopadowego badania wynika, że na pozycji lidera najniższych cen znalazł się Auchan.
Zakupy Polaków: Polecenia w mediach społecznościowych mają wpływ na zakupy 36% Polaków, a dla 52% badanych polecenia znajomych i rodziny są najważniejszym źródłem inspiracji zakupowych, wynika z ankiety Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Banku (SCB). Wśród najmłodszych badanych – w wieku 18-29 lat – polecenia w social mediach mają wpływ na decyzje zakupowe 59% osób.
Ekspozycja napojów na półkach sklepowych: Lipton, Tymbark, Coca-Cola, Żywiec Zdrój – te marki napojów najczęściej mogliśmy zobaczyć w sklepach w II poł. 2024 roku i w swoich kategoriach to one znacząco dominują nad pozostałymi, wynika za badania spółki eLeader, którar sprawdziła które marki zajmowały największą część sklepowych półek z napojami oraz które sieci sklepów miały najbardziej zdominowaną przez nie ekspozycję. Z badania przeprowadzonego przez eLeader wynika, że w II poł. 2024 roku spośród wszystkich kategorii napojów najmniej zdominowana była półka z wodą – 41,4% tej półki zajmowały marki inne niż 5 dominujących. Prawie 28% miejsca zajmował Żywiec Zdrój, będąc liderem ekspozycji. Aż o prawie 17% mniejszą ekspozycję miała Cisowianka, która jest drugą najbardziej widoczną marką wody w sklepach. Inne marki, które znalazły się w najbardziej widocznej piątce w kategorii wody to Nałęczowianka (7,6%. ekspozycji), Muszynianka (6,5%) i Muszyna Skarb Życia (5,8%). Na półcr z herbatami ready to drink dało się zauważyć 3 najbardziej dominujące marki – 18,1% ekspozycji zajmowały herbaty marki innej niż 5 wiodących. W tej grupie można wyróżnić jednego lidera, czyli Lipton – zajmował on 40,4% ekspozycji herbat. Drugą najwidoczniejszą marką w tej kategorii jest NESTEA, do której należało 16,6% półek. Innymi markami herbat, które wyróżniały się na sklepowej ekspozycji są FuzeTea (14,9%), Herbapol (6,5%) i Madam Hong (3,5%). W kategorii soków, nektarów i napojów silnym liderem jest Tymbark, zajmujący 28,6% ekspozycji w II poł. ub.r. Po nim jest Hortex z 18,7% udziałem na półkach, a następnie Kubuś z 14,5%. Innymi markami, które się wyróżniają są Fortuna, zajmująca 5,5% ekspozycji i Dawtona, zajmująca 2%. Natomiast w obszarze napojów gazowanych na półkach w ostatnim półroczu najbardziej widoczna była Coca-Cola, zajmująca 20,1% ekspozycji i Pepsi z 17,1% udziałem. Najmniej zdominowaną przez liderów półkę w kategorii napojów w II poł. 2024 roku miały Auchan, Intermarche, Dino i Leclerc. Auchan miał najmniej zdominowaną półkę z herbatami- tylko 31,7% ekspozycji zajmowała marka Lipton, która m.in. w Lidlu czy Aldi miała dla siebie ponad 90% ekspozycji. Z kolei półki z wodą najmniej zdominowane przez najbardziej widoczne marki były w Auchan i Leclerc. Udział żadnej z marek w ich ekspozycji nie przekraczał 21%. W kontekście soków, nektarów i napojów, najmniej zdominowane przez liderów półki miał Auchan, Intermarche i Dino. Tymbark, lider rynku, który zajmuje 42,7% ekspozycji w Biedronce, w tych sieciach zajmował poniżej 27% i jednocześnie żadna inna marka soków nie miała większego udziału niż 20% na ich półkach. Wśród marek napojów gazowanych najmniej zdominowane przez liderów półki miały Auchan, Kaufland, Intermarche, Dino i Leclerc. Udział żadnej marki na ich półkach nie przekroczył 19%.
Zmowa cenowa w sektorze dystrybucji karmy dla zwierząt: Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) nałożył prawie pół miliona kary za zmowę cenową z kontrahentami na dystrybutora karmy dla psów i kotów Empire Brands oraz dwóch menadżerów spółki, którzy bezpośrednio odpowiadali za niedozwolone porozumienie. Kara dla Empire Brands wyniosła 352 821 zł, a dla dwóch osób zarządzających spółką: Rafała Śliwińskiego (82 250 zł) i Macieja Banduły (39 000 zł). Urząd podkreślił, że Empire Brands swoimi działaniami naruszyła nie tylko przepisy krajowe ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, ale również przepisy Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, bo działania spółki miały co najmniej potencjalny wpływ na handel między państwami członkowskimi Unii. „Empire Brands kontrolowała ceny karmy w sklepach internetowych swoich kontrahentów. Celem działań firmy było ustalenie minimalnego poziomu cen, równego cenom oferowanym przez Empire w jego sklepie internetowym, poniżej którego kontrahenci nie mogli sprzedawać karmy w internecie. W efekcie konsumenci nie mieli możliwości zakupów po niższych cenach. Działania te prowadziły do sztucznego podtrzymywania cen na rynku, co negatywnie wpływało na konkurencję i sytuację finansową właścicieli psów i kotów. Pozbawiano ich możliwości nabywania karmy po cenach kształtowanych przez rynek, a jedynie po cenach sztucznie ustalonych” – powiedział prezes UOKiK Tomasz Chróstny, cytowany w komunikacie.
ROZWÓJ BIZNESU
Gupa InPost: Zainwestuje w Wielkiej Brytanii prawie 600 mln funtów do końca 2029 roku, zwiększając łączną wartość inwestycji do 1 mld funtów, podała spółka. W ramach tych działań InPost planuje rozszerzenie sieci urządzeń Paczkomat – w br. zostanie zainstalowanych 5 tys. nowych urządzeń – oraz rozbudowę infrastruktury logistycznej, co umożliwi utworzenie 12 000 nowych miejsc pracy. W 2024 r. InPost dostarczył w Wlk. Brytanii 93,2 mln paczek, podwajając wolumen z 2023 roku. Na koniec 2024 roku Grupa InPost w Wlk. Brytanii posiadała ponad 13 000 pkt OOH, a sieć APM powiększyła się o prawie 3 000 osiągając 9 200 maszyn. W tym roku zostanie zainstalowanych nawet 5 000 nowych urządzeń, podano.
Orlen Paczka: Spółka zależna Orlenu zanotowała rekordowy, ponad 80-proc. wzrost wolumenu obsłużonych przesyłek w IV kwartale 2024 r., podała spółka O blisko 155% wzrosła także liczba dostaw do automatów paczkowych.
Aldi: Przeznaczy prawie 23 mln zł na podwyżki dla pracowników sklepów i magazynów od stycznia 2025 r., podała spółka. Sieć podniosła we wskazanych obszarach wynagrodzenia średnio o 7,6%.
Intermarché w Polsce: Adrian Podziemski objął stanowisko prezesa sieci Intermarché w Polsce od 23 grudnia 2024 roku, zastępując Macieja Ćwiklińskiego, podała spółka. Ponadto 15 stycznia 2025 roku funkcję dyrektora generalnego w Intermarché objął Paweł Wardziński, a 2 stycznia 2025 roku stanowisko dyrektora logistyki w Intermarché objął Wojciech Błaszczyk. Do zarządu Intermarché w Polsce dołączyli też Grzegorz Gruca, Piotr Płażalski, Paweł Czerwiński oraz Dominik Majchrzak.
Grupa Pepco: Spodziewa się, że sieć Pepco osiągnie rentowny wzrost w ciągu tego roku obrotowego 2024/2025 (październik 2024 – wrzesień 2025), przy stałej poprawie marży brutto i oczekuje, że negatywna dynamika sprzedaży sieci Poundland będzie stopniowo słabła w kolejnych miesiącach, podała spółka.
Grupa Pepco: Przychody Grupy wyniosły 1 934 mln euro w I kw. roku obrotowego 2024/2025 (zakończonym 31 grudnia 2024), tj. wzrosły o 3,1% r/r przy założeniu stałego kursu walutowego, podała spółka.
Mex Polska: Przewiduje, że skonsolidowane przychody netto za 2024 r. będą na poziomie 106,7 mln zł, co oznacza wzrost o 11,8% r/r, podała spółka.
Biedronka: Sprzedaż w sieci Biedronka wzrosła ogółem, liczona w złotych, o 4,8% r/r w IV kwartale ub.r., zaś w euro odnotowała wzrost o 7,6% r/r do 6 110 mln euro, podał właściciel sieci Jeronimo Martins, prezentując wstępne wyniki. Sprzedaż w sklepach porównywalnych (like-for-like, LFL) liczona w złotych wzrosła w tym okresie o 1,1% r/r.
Grupa Pepco: Podtrzymuje plan otwarcia 300 nowych sklepów do końca 2025 roku, koncentrując się głównie na marce Pepco, podała spółka. W perspektywie krótko- i długoterminowej Pepco stawia na dalsze zwiększanie liczby lokalizacji, koncentrując się głównie na obszarze Europy Środkowo-Wschodniej, gdzie powstanie większość z planowanych nowych sklepów. Będzie to kontynuacja strategii realizowanej w roku finansowym 2024, w którym Pepco otworzyło łącznie 331 nowych sklepów – 232 lokalizacji mieściło się w Europie Śr.-Wsch., a 83, czyli ponad 25%, w Polsce, podano.
Grupa Eurocash: Planuje zakończyć proces wdrażania i migracji technologicznej klientów M/platform na EuroPlatform (kompleksowe rozwiązanie wspierające detalistów, jak i dostawców) pod koniec I kw. 2025 roku, podała spółka. Dzięki integracji z M/platform narzędzie do zarządzania placówką handlową będzie dostępne dla około 12 tys. sklepów.
InPost: Prezes InPost Rafał Brzoska i premier Wielkiej Brytanii Keir Starmer mają zaplanowane na piątek, 17 stycznia, spotkanie w Warszawie. InPost Group zapowiedział, że zainwestuje w Wielkiej Brytanii prawie 600 mln funtów do 2029 roku, zwiększając łączną wartość inwestycji do 1 mld funtów. W ramach tych działań InPost planuje rozszerzenie sieci urządzeń Paczkomat i rozbudowę infrastruktury logistycznej, co umożliwi utworzenie nawet 12 000 nowych miejsc pracy.
Colian Logistic: Zwiększy powierzchnię magazynową w Kostrzynie Wielkopolskim dzięki budowie nowej hali magazynowej o powierzchni ok. 6,2 tys. m2, co ma na celu zwiększenie możliwości operacyjnych firmy, a także dostosowanie infrastruktury do rosnących potrzeb rynku. Po zakończeniu prac powierzchnia magazynowa wzrośnie do ponad 16 tys. m2 i znacząco wpłynie na efektywność działalności centrum dystrybucyjnego. „Z radością informuję o planowanym uruchomieniu nowego centrum logistycznego w Kostrzynie Wielkopolskim w I kw. 2025 r.” – powiedział Tomasz Kosik, prezes Colian Logistic. Generalnym wykonawcą całego przedsięwzięcia jest firma WPIP Construction.
Grupa Żabka: Rozwija w Rumunii sieć sklepów pod marką froo, a partnerem wdrożenia została firma Exorigo-Upos, z którą sieć współpracuje od lat na rynku polskim. Firmy kontynuują współpracę nad otwieraniem kolejnych punktów, których od maja 2024 r. powstało ponad 50. „Doświadczenie firmy i szeroki zakres usług sprawiły, że powierzyliśmy jej otwarcie kolejnych sklepów” – powiedział General Manager, Froo Romania Retail S.R.L. & DRIM Daniel Distributie Radu Trandafir, cytowany w komunikacie. Prace IT prowadzone przez Exorigo-Upos dla froo – sieci nowoczesnych sklepów convenience w Rumunii – rozpoczęły się w lutym 2024 roku i trwały cztery miesiące.
RODUKTY, WYDARZENIA, ESG
ROP: Nowe regulacje prawne o rozszerzonej odpowiedzialności producenta (ROP) obciążą producentów kosztami segregacji i zagospodarowania odpadów opakowaniowych. Trzeba więc dołożyć starań, aby pieniądze producentów nie zasypywały problemów i niedoskonałości w gospodarce komunalnej, uważa prezes EKO-PAK Krzysztof Baczyński.
Biedronka: Z okazji trwających obchodów 30-lecia wprowadziła trwałą obniżkę cen regularnych 30 popularnych produktów. To kolejny element jubileuszowych niespodzianek, jakie sieć przygotowała dla swoich klientów w 2025 roku. Nowe, niższe ceny obejmują szeroki asortyment – od artykułów spożywczych po kosmetyki i chemię gospodarczą.
Biedronka: Ruszyła „Akcja: Operacja”, czyli nowy program talentowy Biedronki, otwierający szansę na ekspresową karierę w obszarze sprzedaży, logistyki lub łańcucha dostaw. Oferta skierowana jest do kandydatów zewnętrznych, ale też pracowników firmy, którzy mają szansę awansować także ze stanowisk początkowych w sklepie, takich jak sprzedawca-kasjer. Łącznie największa firma handlowa w kraju poszukuje 20 osób, które w ciągu roku obejmą funkcję kierownika operacji i sprzedaży lub młodszego menedżera ds. logistyki albo łańcucha dostaw w całej Polsce, zarabiając 8500 zł miesięcznie.
E.Wedel: Rozpoczął 13 stycznia 2025 r. nową kampanię promocyjną z batonikiem Pawełek w roli głównej oraz loterię „Rozgryź podwójną naturę Pawełka i graj o kasę na przyjemności”. Kampania, za którą odpowiedzialne są agencje H2O oraz 24/7 Communication to kompleksowa akcja promocyjna, obejmująca telewizję, media społecznościowe, radio, reklamy outdoorowe i działania w sklepach. Wszystko wspiera dedykowana strona internetowa, na której znajdziemy szczegóły loterii oraz regulamin.
Źródło: ISBnews