Łączna wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 była w grudniu ub.r. o 2% wyższa niż przed rokiem, zaś liczba transakcji spadła o niemal 5%, wynika z danych Polskiej Izby Handlu i CMR Panel. W całym 2024 r. łączna sprzedaż w sklepach małoformatowych wzrosła o 4%, natomiast liczba transakcji zmniejszyła się o 2,6%.
„Najwięcej transakcji w tym formacie sklepów odnotowano w poniedziałek 23 grudnia (w tym dniu zrealizowano ponad 5% łącznych grudniowych obrotów) i we wtorek 31 grudnia. Klienci przychodzili w tych dniach częściej, ale też wydawali więcej na zakupy. W całym grudniu klienci sklepów małoformatowych wydawali na zakupy średnio 28,94 zł (o 7% więcej niż rok wcześniej) i wkładali do koszyka 4,1 produktów. Najwyższe kwoty na paragonach pojawiały się właśnie 23 grudnia (klienci kupowali wówczas średnio 4,7 produktów i płacili za zakupy średnio 37 zł) i 31 grudnia (średnio 4,4 opakowań za 35 zł)” – czytamy w komunikacie.
Mimo większego niż zwykle ruchu w ostatnim dniu roku, kategorie typowo sylwestrowe sprzedawały się gorzej niż w rok wcześniej. W całym grudniu 2024 r. w placówkach małego formatu liczba paragonów, na których pojawiało się wino musujące zmniejszyła się r/r o 17%, liczba paragonów z wódką czystą spadła o 12%, a z chipsami – o 10%. W grudniu 2024 r. klienci sklepów małoformatowych rzadziej niż przed rokiem kupowali mocno drożejące masło (liczba paragonów była o niemal 20% niższa niż w grudniu 2023 r.), rzadziej do koszyków trafiały także m.in. olej, cukier, mąki czy margaryny, choć średnie ceny tych produktów były podobne lub nawet niższe niż przed rokiem.
Jak wynika z danych CMR, podobnie jak w poprzednich miesiącach największe wzrosty w ujęciu rok do roku odnotowały saszetki nikotynowe oraz pody i płyny do elektronicznych papierosów jednorazowych, znacząco spadła natomiast sprzedaż jednorazowych papierosów elektronicznych. Lepiej niż przed rokiem sprzedawały się również gotowe drinki, napoje izotoniczne i funkcjonalne, a także inne kategorie, w których udało się wykorzystać trend „funkcjonalności”, takie jak np. batony funkcjonalne (głównie proteinowe i energetyzujące) czy wysokobiałkowy nabiał (z jogurtami pitnymi na czele).
Sklepy małoformatowe do 300 m2 obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 m2, średnie sklepy spożywcze 41-100 m2, duże sklepy spożywcze 101-300 m2, specjalistyczne sklepy alkoholowe.
Źródło: ISBnews