Przedsiębiorstwa dostarczające technologię AI powinny coraz mocniej skupiać się na tym, w jaki sposób ich oprogramowanie i udostępniane usługi pozwolą uzyskać wymierne korzyści dla ich klientów i jaki będzie realny zwrot z inwestycji, wynika z analizy EY.
„Już dziś widzimy, że GenAI zmieniło rynek usług technologicznych, a z produktów opartych na sztucznej inteligencji korzysta wiele branż. Technologia ta znajduje się obecnie w praktycznie każdej gałęzi gospodarki – łańcuchach dostaw, sektorze finansowym czy przemyśle. To także szansa dla polskich firm z branży technologicznej, ponieważ wciąż istnieje olbrzymie pole do rozwoju, innowacji i dostarczania nowych technologii w tym zakresie” – powiedział partner EY Polska, lider obszaru Technology Consulting Radosław Frańczak, cytowany w komunikacie.
Sztuczna inteligencja to wciąż obszar, który zapewnia firmom technologicznym największy potencjał rozwoju. Jednak specjaliści EY zauważyli, że dziś zmienia się podejście do samej GenAI. Firmy mają coraz większą świadomość, w jaki sposób implementacja AI może przyczynić się do takich kwestii jak redukcja kosztów czy podniesienie efektywności. W związku z tym przedsiębiorstwa dostarczające te technologię powinny coraz mocniej skupiać się na tym, w jaki sposób ich oprogramowanie i udostępniane usługi pozwolą uzyskać wymierne korzyści dla ich klientów i jaki będzie realny zwrot z inwestycji. Potwierdzają to motywacje do wdrożenia AI wśród polskich przedsiębiorstw – działania te najczęściej (42%) pozwalają na poprawę jakości usług, a w dalszej kolejności pomagają zwiększyć skalę działalności (36%) oraz zmniejszać koszty działania (31%).
Pełna lista trendów, które będą miały wpływ na działalność branży w najbliższych miesiącach, to:
- Dostarczenie rezultatów, które obiecało AI.
- Przejście w kierunku Agentic AI.
- Przyjęcie modeli cenowych opartych na wynikach.
- Wdrożenie modelu biznesowego 'AI-first’.
- Odblokowanie pełni możliwości płynących z analizy danych.
- Innowacyjne metody szkolenia zorientowane na potrzeby pracownika przyszłości.
- Wzięcie pod uwagę kwestii podatkowych i prawnych w strategicznych decyzjach dotyczących AI.
- Stworzenie narzędzi cyberbezpieczeństwa AI.
- Uwolnienie kapitału na inwestycje w najnowsze technologie.
- Bycie częścią nadchodzących zmian prawnych, wynika z analizy EY „Top 10 opportunities for technology companies in 2025”, podsumowującej, w jakich obszarach przedsiębiorstwa mają największe szanse na rozwój oraz co będzie stanowiło kluczowe wyzwanie w najbliższych 12 miesiącach.
„Rozwinięcie usług związanych z AI powinno skłonić firmy technologiczne do przemyślenia sposobu konstruowania swojej oferty. Dziś jesteśmy przyzwyczajeni, że do wielu produktów i usług mamy dostęp dzięki subskrypcji. Ten model rozliczania się ma wiele zalet w porównaniu do wcześniej dominującego modelu licencyjnego, ale w ostatnim czasie zaczęto też dostrzegać coraz więcej jego wad. Przede wszystkim – jest on nieefektywny dla klienta, dając jedynie dostęp do platformy bądź usługi, nie biorąc pod uwagę rezultatów i realnych korzyści z użycia” – dodał partner EY Polska, lider zespołu AI Technology Bartosz Pacuszka.
W efekcie branża technologiczna stoi u progu bardzo dużej zmiany – mając dostęp do zaawansowanych narzędzi analitycznych, firmy mają szansę uzupełnić swoje portfolio ofertowe o nowy model finansowania bazujący właśnie na osiąganych efektach. Dla klientów, zarówno indywidualnych, jak i biznesowych, taki sposób rozliczania się może być znacznie atrakcyjniejszy od tradycyjnej subskrypcji, a dla firm, które skutecznie go wprowadzą, będzie stanowił istotny aspekt przewagi konkurencyjnej.
Sektor technologiczny jest jednym z tych, który bardzo często wyprzedza obecne prawodawstwo. Obszary takie jak AI, autonomiczne pojazdy czy bezpieczeństwo danych są przedmiotem wielu debat, a także – zmian legislacyjnych. Celem w tym wypadku jest często nie tylko regulacja technologii od strony biznesowej, ale też – etycznej. Jest to zarówno szansa, jak i wyzwanie dla całej branży. Dodatkowo firmy, które dziś specjalizują się w najnowszych technologiach powinny zwracać coraz większą uwagę na kwestie prawne i podatkowe i uwzględnić ich priorytetową rolę w podejmowaniu strategicznych decyzji. Szczególnie dotyczy to przedsiębiorstw działających na skalę międzynarodową, gdzie zmieniające się lokalne przepisy mogą zaburzyć takie kwestie jak łańcuch dostaw czy współpracę z podmiotami z danego obszaru. Odpowiednio przyjęta strategia pozwoli na mitygowanie zagrożeń wynikających z uwarunkowań geopolitycznych, które dziś stają się jednym z największych wyzwań dla globalnych firm, podkreślono.
„Wykorzystanie AI w obszarze cyberbezpieczeństwa jest koniecznością, ponieważ jeżeli firma sama z takich narzędzi jeszcze nie korzysta, to może być pewna, że robią to grupy hakerskie. AI jest już narzędziem swego rodzaju wyścigu zbrojeń w zakresie wirtualnej ochrony. Warto o tym pamiętać i nie myśleć o sztucznej inteligencji tylko w kwestii usprawnienia procedur wewnętrznych lub rozwoju nowych produktów” – zakończył globalny lider bezpieczeństwa architektury i nowoczesnych technologii, partner EY Piotr Ciepiela.
Źródło: ISBnews