Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) ogłosiła przetarg na budowę ogólnodostępnych, szybkich stacji ładowania pojazdów elektrycznych i pełnienie roli operatora oraz dostawcy usług ładowania na 31 Miejscach Obsługi Podróżnych (MOP), podała GDDKiA. Oferty można składać do 1 kwietnia br. Okres dzierżawy to 20 lat z możliwością przedłużenia o kolejne 5 lat.
„Przetarg na dzierżawę miejsc do ładowania dotyczy MOP-ów o obecnej funkcji podstawowej (z miejscami postojowymi i sanitariatami), zlokalizowanych na drogach sieci TEN-T, w ciągu autostrad A1, A2, A4 i dróg ekspresowych S3, S7, S8, S17, S19 i S61” – czytamy w komunikacie.
Lista MOP-ów objętych przetargiem:
A1 – Starcza Wschód i Zachód, Gorzelanka Wschód i Zachód, Wierzchowisko Wschód i Zachód (wszystkie w woj. śląskim),
A2 – Ciosny Północ i Południe (woj. łódzkie),
A4 – Krajków Północ (woj. dolnośląskie), Prószków (woj. opolskie), Paszczyna Południe, Chotyniec, Hruszowice (woj. podkarpackie),
S3 – Lisiny Wschód i Zachód (woj. lubuskie), Przybiernów Wschód i Zachód (woj. zachodniopomorskie),
S7 – Zbójecka Góra (woj. małopolskie), Pepłowo Wschód i Zachód (woj. mazowieckie),
S8 – Ochędzyn i Niwiska (woj. łódzkie),
S17 – Niwa Babicka (woj. lubelskie),
S19 – Kamień Wschód i Zachód (woj. podkarpackie), Janów Lubelski Wschód i Zachód (woj. lubelskie),
S61 – Górki Wschód i Zachód (woj. podlaskie), Niekrasy Wschód i Zachód (woj. warmińsko-mazurskie), wymieniono w materiale.
Na każdym MOP-ie przewidziana jest budowa szybkich stacji ładowania dla pojazdów elektrycznych osobowych i ciężarowych. Dla tych pierwszych to cztery miejsca (cztery punkty) o docelowej, łącznej mocy 600 kW, w tym min. dwa punkty po 150 kW. Dla pojazdów ciężarowych docelowa, minimalna łączna moc to 3 600 kW, w tym dwa punkty ładowania o mocy min. 350 kW (MOP-y na sieci bazowej TEN-T). Wyjątkiem będzie MOP Zbójecka Góra na S7, który leży na sieci kompleksowej TEN-T i docelowa, minimalna łączna moc ładowania to 1 500 kW (w tym punkt ładowania o mocy 350 kW), wskazano również.
GDDKiA podkreśliła, że w przypadku budowy stacji ładowania pojazdów elektrycznych najbardziej problematyczna jest konieczność doprowadzenia do MOP-ów przyłączy o mocy wystarczającej do zasilania ładowarek. Wymaga to poniesienia bardzo dużych nakładów finansowych. Obecnie Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) planuje nabór wniosków o dofinansowanie budowy przyłączy (skierowany do Operatorów Sieci Dystrybucyjnych – OSD) oraz konkurs na dofinansowanie budowy ładowarek elektrycznych o dużych mocach (skierowany do Operatorów Stacji Ładowania – OSŁ).
„Tworząc nowe wymagania przetargowe, uwzględniliśmy uwagi i sugestie zgłoszone przez Operatorów Stacji Ładowania, podmioty paliwowe, a także stowarzyszenia zrzeszające ww. przedsiębiorstwa. Wprowadziliśmy możliwość częściowego rozwiązania umowy dzierżawy przez dzierżawcę w dwóch przypadkach. W pierwszym, jeśli otrzyma warunki przyłączenia do sieci elektroenergetycznej przez OSD, które nie przewidują doprowadzenia przyłącza elektroenergetycznego niezbędnego do zasilania ogólnodostępnej stacji ładowania pojazdów ciężarowych do MOP. W drugim, gdy nie otrzyma dofinansowania na budowę ogólnodostępnej stacji ładowania pojazdów ciężarowych w ramach konkursu dla OSŁ prowadzonego przez NFOŚiGW. Uwzględniliśmy również postulaty dotyczące umiejscowienia
szlabanów/słupków parkingowych przy dwóch miejscach postojowych przeznaczonych do ładowania pojazdów ciężarowych, aby zapobiec parkowaniu w tych miejscach pojazdów napędzanych paliwami konwencjonalnymi” – czytamy dalej.
GDDKiA planuje ponadto, że do końca 2025 roku, na siedmiu MOP-ach wyposażonych w stacje paliw tradycyjnych i gastronomię, zgodnie z zawartymi umowami dzierżawy, zostaną uruchomione stacje ładowania dla pojazdów osobowych o łącznej mocy co najmniej 300 kW. Dotyczy to MOP:
A2 – Ostrów Kania Północ i Południe (woj. mazowieckie),
S6 – Kamień Północ i Południe (woj. pomorskie),
S19 – Obroki Wschód i Zachód (woj. lubelskie),
S17 – Pilawa (woj. mazowieckie).
„W tym roku planujemy także ogłosić przetargi na dzierżawę 48 MOP-ów o docelowej funkcji komercyjnej. Wyłoniony dzierżawca będzie miał obowiązek wybudowania stacji paliw konwencjonalnych oraz gastronomii. Warunki przetargu przewidują też możliwość wybudowania ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych, zgodnych z zapisami AFIR. Przypomnijmy, że dla MOP-ów na sieci bazowej TEN-T dla pojazdów osobowych to cztery miejsca (cztery punkty) o docelowej, łącznej mocy 600 kW, w tym min. dwa punkty po 150 kW, a dla ciężarowych docelowa, minimalna łączna moc to 3 600 kW, w tym dwa punkty ładowania o mocy min. 350 kW. Dla MOP-ów na sieci kompleksowej TEN-T docelowa, minimalna łączna moc ładowania to 1500 kW (w tym punkt ładowania o mocy 350 kW)” – podsumowano.
Źródło: ISBnews