Eksport przemysłu motoryzacyjnego z Polski spadnie o co najmniej 25-33% w 2020 roku, wynika ze wstępnej prognozy AutomotiveSuppliers
„Produkcja samochodów, autobusów i pojazdów ciężarowych w Europie została zatrzymana. Ma to przełożenie na cały łańcuch dostaw, w tym także na producentów komponentów w Polsce. Niemal wszyscy dostawcy zawiesili działalność (nieliczni produkują dla klientów w Chinach lub Turcji). Pierwsze redukcje miejsc pracy są już za nami. Praktycznie do zera spadła liczba pracowników tymczasowych w przemyśle motoryzacyjnym” – powiedział partner w AutomotiveSuppliers Rafał Orłowski, cytowany w komunikacie.
„Nie wiemy, jak długo potrwają przestoje (należy przyjąć, że do końca kwietnia w minimalnym stopniu może zostać wznowiona produkcja pojazdów w Europie) i jak niski popyt na nowe auta będzie w nowej rzeczywistości gospodarczej całego świata. Pewne jest, że w sektorze motoryzacyjnym, nie tylko tym produkcyjnym, nastąpi fala zwolnień, zwolnień grupowych i najprawdopodobniej upadłości. Nie znamy na razie jej skali” – dodał.
Według niego, długotrwała pandemia COVID-19 przełoży się zarówno na drastyczne osłabienia kondycji firm motoryzacyjnych, spadek zatrudnienia, ale także na wielkość eksportu.
„Tylko miesięczny przestój w takim okresie roku, jaki obecnie znamy odpowiada za niższy o 9-10% roczny eksport. Nawet jeśli za kilka tygodni rozpocznie się restart produkcji samochodów w Europie, nie wiemy, jak niskie będą wolumeny zamówień w kolejnych miesiącach. Nasza wstępna prognoza […] zakłada, że musimy się liczyć z eksportem przemysłu motoryzacyjnego z Polski w 2020 r. o co najmniej 25-33% niższym niż w rekordowym zeszłym roku” – podkreślił.
W 2019 roku wartość eksportu przemysłu motoryzacyjnego z Polski wzrosła do poziomu 27,85 mld euro. To o 1,89 mld euro więcej niż rok wcześniej, a jednocześnie nowy rekord w tej branży. Eksport przemysłu motoryzacyjnego rósł nieprzerwanie od 2013 roku.
„Wyniki za zeszły rok są w pewnym stopniu zaskakujące. Pierwsze miesiące roku wskazywały, że wartość eksportu będzie na poziomie 2018 roku. Jednak w II, III i IV kwartale utrzymano kilkuprocentowe wzrosty. Niezmiennie naszym najważniejszym zagranicznym partnerem pozostają Niemcy (30,2%. całości). […] Kolejne miejsca należą do: Czech (7,67%), Włoch (7,33%) i Francji (6,39%) – podsumował Orłowski.
AutomotiveSuppliers jest firmą, która od 2008 r. monitoruje przemysł motoryzacyjny w Polsce i w krajach Europy Środkowo-Wschodniej.
Źródło: ISBnews