Polskie Linie Lotnicze LOT wykonały w dniach 15 marca – 5 kwietnia 388 lotów w ramach operacji #lotdoDomu, podała spółka. W wyniku największego operacyjne przedsięwzięcia w historii PLL LOT do kraju powróciło łącznie 54 tysiące Polaków, których pandemia koronawirusa SARS-CoV-2 rozdzieliła z bliskimi.
„71 miast w 53 krajach w zaledwie 22 dni – #lotdoDomu to jedna z najbardziej skomplikowanych organizacyjnie i logistycznie operacji lotniczych w ponad 100-letniej historii polskiego lotnictwa cywilnego. Akcja została przygotowana w rekordowo szybkim tempie, jako odpowiedź na potrzebę pomocy rodakom, którzy w obliczu pandemii koronawirusa SARS-CoV-2 pozostali za granicą, daleko od rodzin” – czytamy w komunikacie.
Dzięki wsparciu projektu przez Kancelarię Prezesa Rady Ministrów (KPRM), podróżujący płacili zryczałtowaną stawkę za każdy lot, pozostałą kwotę dopłacił polski rząd. Wraz z rozwojem projektu do akcji dołączyli również inni narodowi przewoźnicy – PKP Intercity oraz firma autokarowa Polonus, dzięki którym możliwy był transport wielu Polaków bezpośrednio do rodzinnych miejscowości, podano również.
„Operacja #lotdoDomu powstała z potrzeby pomocy rodakom, których strategiczna i podyktowana bezpieczeństwem publicznym decyzja o zamknięciu granic kraju pozostawiła daleko od domu. Skala tego wyjątkowego projektu była ogromna, praca wielowymiarowa, a do tego technicznie i dyplomatycznie bardzo skomplikowana. Uruchomiona została specjalna podstrona umożliwiająca rejestrację zapotrzebowania na loty, równocześnie rozpoczęło się planowanie pierwszych połączeń i organizacja ich zaplecza. Liczba zgłoszeń rosła lawinowo w każdym dniem sprawiając, że skala projektu przybrała niespotykany dotąd rozmiar. Zrealizowane na zlecenie Kancelarii Prezesa Rady Ministrów 388 operacji lotniczych do 71 destynacji z misją pomocy dla ponad 54 tys. obywateli Polski jest największym repatriacyjnym przedsięwzięciem w historii Polski, od czasu II wojny światowej. Wielkie podziękowania i wyrazy uznania za ciężką pracę należą się wszystkim zaangażowanym
instytucjom publicznym oraz wykonawcy – spółce PLL LOT” – powiedział minister, szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Michał Dworczyk, cytowany w komunikacie.
W ciągu pierwszych 24 godzin chęć powrotu do kraju z całego świata zgłosiło ponad 23,5 tysiąca osób. Rozpoczął się skomplikowany proces szacowania zapotrzebowania na rejsy, wyścigu z czasem i zamykaniem granic kolejnych państw oraz planowania lotów także z portów, do tej pory nie obsługiwanych przez LOT, m.in. z: Agadiru, Alicante, Abu Dhabi, Cebu i Manili, Baku, Reykjaviku, Sydney, Malty, Malediwów, Cork, Trondheim, Malagi, Marrakeszu, Ammanu, Algieru, Rijadu, Dohy czy Lizbony, podkreślono.
Rejsy, których organizacja w normalnych warunkach zajmuje kilka miesięcy, w ramach operacji #lotdoDomu uruchamiane były w czasie
od kilkunastu godzin do kilku dni. Ich utworzenie wymagało ogromnego zaangażowania i współpracy wszystkich zespołów naziemnych PLL LOT, załóg pokładowych, pilotów, a także mechaników i inżynierów, zapewniających zaplecze techniczne i logistyczne dla każdego rejsu, czytamy dalej.
W ciągu trzech tygodni od uruchomienia operacji #lotdoDomu, PLL LOT przywiozły do kraju 54 tys. pasażerów w ramach 388 połączeń lotniczych z sześciu kontynentów, obsługiwanych przez 44 maszyny ze wszystkich typów samolotów dostępnych we flocie LOT-u. Samoloty z Polakami wróciły m.in.: ze Stanów Zjednoczonych, Zanzibaru, Filipin, Tajlandii, Zjednoczonych Emiratów Arabskich, Azerbejdżanu, Sri Lanki, Meksyku, Kuby, Norwegii, Portugalii, Argentyny, Filipin, Korei Południowej i Finlandii. Wśród tych połączeń były także rejsy, które zmieniły dotychczasowe oblicze operacji repatriacyjnej w misję ratunkową. Z Peru, Brazylii, czy Meksyku LOT zabrał do Polski rodaków, którzy znaleźli się w bardzo ciężkim położeniu spowodowanym lokalnymi ograniczeniami w przemieszczaniu się, zamknięciem bazy hotelowej, czy utrudnionym dostępem do opieki medycznej, zaznaczono.
„Samoloty w ramach operacji #lotdoDomu dotarły wszędzie tam, gdzie Polacy potrzebowali pomocy w powrocie do rodzin – to misja i obowiązek narodowego przewoźnika. Sukces ten nie byłby możliwy bez poświęcenia i ciężkiej pracy zarówno naszych załóg, jak i pracowników biurowych wykonujących i koordynujących operację #lotdoDomu. Ze względu na presję czasu i zamknięte przestrzenie lotnicze, organizacja każdego rejsu była ogromnym wyzwaniem. Konieczne było zdobycie licznych dodatkowych pozwoleń, spełnienie rygorystycznych
standardów bezpieczeństwa oraz zapewnienie pełnego zaplecza technicznego i logistycznego” – powiedział prezes PLL LOT Rafał
Milczarski.
Najwięcej osób przywiezionych do Polski w ramach operacji #lotdoDomu skorzystało z rejsów z Londynu. W ramach 133 operacji z portów Heathrow i London-City do kraju wróciło około 21 tys. rodaków. Około 3200 osób w ramach 22 rejsów przywiozły samoloty z Dublina, w ramach takiej samej liczby połączeń z Oslo powróciło około 2700 Polaków. Na kolejnej pozycji jest Chicago z 12 lotami i liczbą 3100 przewiezionych pasażerów. Około 2200 pasażerów wybrało jeden z 10 lotów z Bangkoku, natomiast 2000 rodaków wróciło z LOT-em w ramach 12 rejsów z Edynburga. Zestawienie najbardziej popularnych kierunków operacji #lotdoDomu zamykają: Paryż z 11 lotami i 1100 osób oraz Amsterdam, z którego w ramach 10 lotów wróciło 970 pasażerów, wymieniono.
„Operacja #lotdoDomu umożliwiała powrót do Polski tysiącom Polaków rozsianych po całym świecie. To przykład jak polskie państwo może dobrze radzić sobie w sytuacjach kryzysowych. To dzięki temu, że ma w swoim ręku narzędzia, aby tego typu operacje przeprowadzać. To właśnie dzięki wsparciu i zaangażowaniu spółek Skarbu Państwa, w tym Polskich Linii Lotniczych LOT, we współpracy z PKP Intercity oraz firmą autokarową Polonus możliwa była realizacja tak skomplikowanej operacji. Nie byłoby tego sukcesu bez ogromnej pracy i poświęcenia
bardzo wielu osób, począwszy od tych, którzy tę akcję zaplanowali jak kadra kierownicza, ale również ogromnej rzeszy pracowników” – powiedział wicepremier i minister aktywów państwowych Jacek Sasin, również cytowany w komunikacie.
Dzięki modyfikacji rozkładów lotów oraz współpracy z Lotniskiem Chopina, PKP Intercity i firmą Polonus od 20 marca wprowadzony został bezpłatny transport krajowy dla pasażerów operacji #lotdoDomu. Akcja ta stanowi pierwszy przypadek zastosowania na szerszą skalę transportu intermodalnego w działalności operacyjnej LOT-u.
Z usług PKP Intercity skorzystało 3171 podróżnych wracających do Polski z LOT-em. Narodowy przewoźnik autokarowy Polonus w ramach operacji #lotdoDomu przewiózł 10,5 tys. pasażerów, realizując 654 specjalne kursy autokarowe w ramach 9 linii łączących 66 miast.
W 2019 roku LOT przewiózł ponad 10 mln pasażerów. LOT zapewnia podróż w ramach 120 połączeń na świecie. Grupa PGL osiągnęła w 2019 roku przychody na poziomie 1,9 mld euro.
Źródło: ISBnews