Przepisy, dotyczące konsumentów i podróżnych, w związku z którymi Komisja Europejska wystosowała wczoraj wezwanie do Polski o usunięcie uchybień obowiązują od kwietnia, jako element tzw. tarczy 1.0, a ich wprowadzenie wynikało z „bezprecedensowego kryzysu”, poinformowała wicepremier i minister rozwoju Jadwiga Emilewicz.
„Przepisy, wobec których Komisja Europejska ma wątpliwości, obowiązują od kwietnia, jako element tzw. tarczy 1.0. Rozmawiamy z Komisją, mamy aż 2 miesiące na udzielenie jej odpowiedzi” – powiedziała Emilewicz, cytowana w komunikacie.
Podkreśliła, że umożliwienie branży turystycznej posługiwania się – wyłącznie za zgodą klientów – voucherami, zamiast gotówką, a także wydłużenie do 180 dni czasu na skuteczne rozwiązanie umowy dot. usługi turystycznej, wynikało z „bezprecedensowego kryzysu”, w jakim branża znalazła się w związku z pandemią COVID-19.
„Podzielamy zdanie Komisji, że najważniejsze, przy wspomaganiu branży turystycznej w obecnej sytuacji, jest prawo konsumentów do zwrotu pieniędzy za wyjazd odwołany z powodu pandemii. Dlatego dla polskich konsumentów korzystanie z voucherów jest całkowicie dobrowolne – mogą, ale nie muszą, oni przyjąć voucher zamiast gotówki” – zaznaczyła wicepremier.
Dodała, że przyjęta regulacja „odwołuje się do wartości solidarności społecznej i ma pomóc operatorom w przetrwaniu okresu pandemii”.
„Dzięki niej organizatorzy turystyki zyskują czas na zorganizowanie odpowiednich kredytów pomostowych, czy też skorzystanie ze specjalnej pomocy państwa w utrzymaniu płynności finansowej” – podkreśliła Emilewicz.
Komisja Europejska wezwała Polskę do usunięcia uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego w zakresie ochrony praw konsumentów i podróżnych. Uznała, że Polska (i inne państwa) naruszają art. 12 ust. 4 dyrektywy (UE) 2015/2302 dyrektywy w sprawie zorganizowanych podróży, wakacji i wycieczek.
Podobne wezwanie zostało wystosowane do Czech, Cypru, Grecji, Francji, Włoch, Chorwacji, Litwy, Portugalii i Słowacji.
KE zaznaczyła, że w państwach tych nadal obowiązują szczególne przepisy krajowe, umożliwiające organizatorom imprez turystycznych wystawianie bonów zamiast zwrotu pieniędzy za odwołane wyjazdy lub odraczanie zwrotu pieniędzy znacznie powyżej okresu 14 dni określonego w dyrektywie.
Źródło: ISBnews