Liczba eksportowych kontraktów obsłużonych przez Polską Agencję Inwestycji i Handlu (PAIH) w czasie pandemii koronawirusa sięgnęła 150, a kolejne są w toku poinformowała ISBnews p.o. prezes PAIH Grażyna Ciurzyńska. Wśród polskich eksporterów największym zainteresowaniem cieszą się rynki amerykański oraz niemiecki.
„Polski eksport, także na tle innych krajów, wykazuje odporność na niepewną sytuację na rynkach międzynarodowych. Wyróżniamy się tu dywersyfikacją i to jest nasza przewaga, bo dzięki temu nie jesteśmy uzależnieni od np. turystyki czy motoryzacji. Ponadto, polscy przedsiębiorcy wyciągnęli wnioski z wcześniejszych kryzysów, a pandemia stała się dla części z nich szansą. W wielu przypadkach nasi eksporterzy wykorzystują więc możliwości spowodowane przerwanymi łańcuchami dostaw. W ten sposób polski biznes otworzył sobie drzwi u odbiorców, którzy wcześniej importowali towary z innych krajów. Obserwujemy, że po pierwszych, próbnych zamówieniach, dzięki wysokiej jakości polskich produktów, konkurencyjnym cenom i dobrej współpracy, pojawiły się kolejne. Ciekawym przykładem jest wysyłka polskiej żywności do Singapuru czy narzędzi budowlanych do Stanów Zjednoczonych. W tym drugim przypadku, pandemia otworzyła drzwi przed polskimi produktami, które trafiły na półki sklepowe jednej z największych amerykańskich sieci. Okazało się to początkiem stałej współpracy handlowej. Wsparliśmy też duży kontrakt IT w Australii, eksport produktów spożywczych – głównie mleka w proszku do Wietnamu, sprzętu sportowego na Węgry, kosmetyków do Hiszpanii i Malezji. Łącznie takich kontraktów było 150, a kolejne umowy są w toku” – powiedziała szefowa Agencji.
W kręgu wsparcia polskich MŚP przez PAIH pozostaje również strefa ASEAN, zaś obszar całego dalekiego Wschodu stanowi duży potencjał dla branży mleczarskiej.
„W PAIH pracujemy nad obecnością polskich przedsiębiorców nie tylko w krajach zachodnich, lecz także na rynkach perspektywicznych. Chcemy odwracać dotychczasowe tendencje. Warto wskazać tu właśnie Daleki Wschód jako odbiorcę naszych produktów. Widzimy tam potencjał w rosnącej liczbie ludności, coraz bardziej zamożnej i otwartej na nowości. Pamiętajmy, że Azja to nie tylko Chiny. Bardzo ważny jest dla nas cały region ASEAN. Prognozowana wartość wymiany handlowej między krajami z tej części świata a UE, może wzrosnąć o 22 mld USD do końca 2023 r. Cieszy to, że zdobywamy nowe rynki nie tyle ceną, co produktami naprawdę wysokiej jakości. Jeśli pojawia się pierwsze zamówienia – nawet niewielkie – to w większości przypadków nasi przedsiębiorcy mają otwartą furtkę do działania długoterminowo. Często z małego kontraktu, który ma służyć przetarciu szlaków, firmy przechodzą do stałej współpracy, wymiany handlowej na danym rynku” – wyjaśnia prezes.
„Z analiz PAIH wynika, że największymi beneficjentami współpracy z tym regionem mogą być także branże: meblarska, budowlana oraz branża kosmetyczna” – podsumowała Ciurzyńska.
Prezes zapowiedziała również, że aby zachęcić kolejne firmy z Polski do ekspansji Agencja ponownie zorganizuje PAIH Forum Biznesu, to zaplanowane jest na czerwiec 2021 r.
„Naszą ambicją jest zrobienie PAIH Forum Biznesu w takiej formule, jak w 2019 r., dlatego planujemy je na czerwiec. Oczywiście, rozważamy również rozwiązanie hybrydowe. Ponieważ przesuwamy event w czasie to, uruchomiliśmy właśnie cykl spotkań pod nazwą PAIH Forum Biznesu – Sesje Regionalne. Będą one realizowane online, a finałem będzie Forum Biznesu na PGE Narodowym: z olbrzymią liczbą polskich firm, możliwością bezpośrednich kontaktów” – poinformowała prezes.
Według Głównego Urzędu Statystycznego (GUS), eksport spadł o 3,2% r/r do 649 mld zł w styczniu-sierpniu 2020 r., zaś import spadł w tym okresie o 7,4% r/r i wyniósł 621 mld zł.
Polski eksport do Niemiec spadł o 3,3% r/r i wyniósł 41,9 mld euro w styczniu-sierpniu 2020 r., zaś import w tym czasie spadł o 11,9% r/r do 30,6 mld euro. Udział Niemiec w eksporcie wzrósł w porównaniu z analogicznym okresem ub. r. o 0,7 pkt proc. i wyniósł 28,4%, a w imporcie obniżył się o 0,6 pkt proc. i stanowił 21,6%.
W tym okresie polski eksport do USA spadł o 1,5% r/r do 5 mld USD, zaś import z tego kraju zmniejszył się o 8,6% r/r do 5,2 mld USD. USA były w tym okresie 7. największym partnerem Polski w handlu zagranicznym.
Źródło: ISBnews