Zużycie trzech głównych gatunków paliw płynnych (benzyny silnikowe, olej napędowy, LPG) w Polsce spadło o 6% r/r i wyniosło 23,19 mln m3 w ciągu 3 kwartałów 2020 r., podała Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego (POPiHN). Ogółem zużycie sześciu rodzajów paliw zmniejszyło się o 8% r/r i wyniosło 24,35 mln m3.
„Po dobrym dla sektora paliwowego I kwartale 2020 r. zaczęła się walka ze skutkami pandemii w Polsce. Kilkudziesięcioprocentowe spadki sprzedaży w pierwszych miesiącach obowiązywania ograniczeń epidemicznych nie mogły pozostać bez wpływu na wyniki po 9 miesiącach br. Tym bardziej, że po kilku lepszych miesiącach, w których wydawało się, że popyt na paliwa (szczególnie w czasie wakacji) wzrastał, znów w końcówce III kwartału pandemia przybrała na sile, ograniczając zainteresowanie paliwami płynnymi. Skutki dla przemysłu naftowego można zreasumować: niższa niż ubiegłoroczna sprzedaż paliw, niższe dochody firm i niższe wpłaty do budżetu państwa z tytułu podatków pośrednich i bezpośrednich. Sprzedaż tylko w niewielkim stopniu wspomagały niższe niż w 2019 r. ceny paliw, co też zresztą skutkowało mniejszymi wpływami budżetowymi” – czytamy w komunikacie.
Rynek krajowy 3 głównych paliw transportowych (benzyn silnikowych, oleju napędowego oraz autogazu) wykazał wynik gorszy o 6% od notowanego dla 9 miesięcy 2019 r., przy czym udział importu w tym segmencie rynku paliw płynnych zmalał z 31% do 30%. Wolumen spadku rynku wyniósł 1,4 mln m3 przy całkowitym zużyciu paliw przez pojazdy silnikowe na poziomie 23,2 mln m3, z czego z importu pochodziło około 6,9 mln m3, podano również.
W ciągu dziewięciu miesięcy br. sprzedaż oleju napędowego spadła o 3%, do 15,32 mln m3, benzyny o 8%, do 4,52 mln m3, natomiast popyt na LPG spadł o 14% (do 3,35 mln m3), wynika także z danych POPiHN.
„Ogółem, konsumpcja 6 głównych gatunków paliw (BS, ON, LPG, LOO, JET i COO) była na poziomie niższym o 8% od konsumpcji tych paliw po 3 kwartałach 2019 r., przy czym udział importu w zaopatrzeniu rynku zmalał o 1 punkt procentowy do poziomu 29%” – czytamy również.
Bilans obrotów międzynarodowych po 3 kwartałach 2020 r. wykazuje nadal wyraźną nadwyżkę importu paliw nad eksportem. Ta różnica wynosi obecnie około 5,4 mln m3. Przed rokiem było to około 5,2 mln m3. Wynik ten został osiągnięty przy zmniejszonej produkcji krajowej, mniejszym od ubiegłorocznego imporcie i eksporcie, podsumowano.
Źródło: ISBnews