Technologia ułatwia codzienne funkcjonowanie 87% Polaków, wynika z badania przeprowadzonego przez Centrum Europejskich Badań Biznesowych (Cebr) na zlecenie międzynarodowej platformy inwestycyjnej eToro. Jego celem było przyjrzenie się przemianom cyfrowym zachodzącym w sektorach takich, jak finanse, zdrowie, handel detaliczny i rozrywka.
„Główne wnioski dot. Polaków to:
- 74% respondentów chce większego dostępu online do usług rządowych i płatności podatków;
- 83% respondentów chce większej cyfryzacji w sektorze finansowym, w tym w bankowości i płatnościach internetowych oraz w inwestowaniu online;
- 85% respondentów chce większej cyfryzacji w dostępie do informacji dot. mediów gospodarstwa domowego” – czytamy w komunikacie
Celem badania było stworzenie nowego Indeksu Transformacji Cyfrowej eToro, które ma na celu klasyfikację dziewięciu państw europejskich pod względem ich aktualnego poziomu cyfryzacji, jak i potencjału na dalszy wzrost tego wskaźnika. Wsparcie dla zwiększenia cyfryzacji w określonych sektorach (finanse, rozrywka, handel detaliczny oraz energetyka/media) okazuje się wyższe w Polsce niż w którymkolwiek z badanych państw, podkreślono.
83% Polaków opowiada się za większą cyfryzacją w dziedzinie finansów, gdzie, dla porównania, średnia z całego badania wynosi 65%. Polacy również wysoko oceniają swoje umiejętności i wiedzę dot. korzystania z nowych technologii. Mimo, że penetracja cyfrowa nie jest w Polsce tak wysoka, jak w innych badanych krajach, Polacy są sprawniejszymi użytkownikami bankowości internetowej (65% respondentów, przy średniej badania wynoszącej 52%) i płatności elektronicznych (48% respondentów, przy średniej badania wynoszącej 32%) wśród wszystkich badanych. Nadal istnieje potencjał na rozwój umiejętności, jeśli chodzi o korzystanie z platform inwestycyjnych online, wskazano także.
Badanie pokazuje również, że pandemia COVID-19 spowodowała znaczące i długoterminowe zmiany w preferencjach i tendencjach konsumenckich Polaków. Do 37% polskich respondentów spodziewa się, że będzie częściej używało technologii cyfrowych poza miejscem pracy, niż miało to miejsce przed pandemią, w porównaniu ze średnią 27% wszystkich badanych państw.
„Widoczna w badaniu luka między otwartością na używanie oraz wiedzą o technologiach cyfrowych, a faktycznym poziomem ich używania w Polsce sugeruje, że niektóre firmy i sektory operujące w internecie niewystarczająco wykorzystują okazję na pozyskanie potencjalnych klientów. Wydaje się, że w Polsce jest ogromny potencjał na dalszy rozwój technologii cyfrowych, a co za tym idzie, także biznesów, które je wspierają” – czytamy dalej.
Rumunia jest druga, za Polską, jeśli chodzi o entuzjazm i otwartość na nowe technologie, w szczególności w sektorze finansowym. To może po części być przypisane ciągłemu apetytowi na zmiany w tych wciąż rozwijających się rynkach i ciągłej chęci na „dogonienia” państw Europy Zachodniej, podano również.
„Nasza przyszłość będzie cyfrowa, czy nam się to podoba, czy nie, a większość badanych ludzi zgadza się, że technologia ułatwi im życie. Z badania możemy wnioskować, że obawy dot. dezinformacji i ochrony danych już zapoczątkowały działania wśród pokolenia millennialsów i gen z, którzy zaczęli usuwać swoje konta w social mediach, w ramach dbania o swoje dane i prywatność. To wskazuje, że aby cyfrowy świat odniósł sukces, nie możemy tracić z oczu elementu ludzkiego, który jest w centrum tej transformacji. W związku z tym żywotność naszej cyfrowej przyszłości zależy od naszej zdolności do zapewnienia, że ten nowy świat będzie inkluzywny, moralny i – docelowo – ludzki” – podsumował prezes eToro Yoni Assia, cytowany w komunikacie.
eToro Digital Transformation Index Badanie zostało przeprowadzone przez Centrum Badań Ekonomicznych i Biznesowych (Cebr) na zlecenie eToro. Na badanie składają się publiczne zbiory danych z Europejskiego Banku Centralnego i Komisji Europejskiej z danymi ankietowymi przeprowadzonymi na próbie ponad 18 000 dorosłych osób z dziewięciu krajów europejskich. Badanie zostało przeprowadzone przez Opinium w listopadzie 2020 roku. Indeks transformacji cyfrowej eToro ocenia poziomy penetracji cyfrowej, zaangażowania i potencjału w dziewięciu krajach europejskich (Dania, Francja, Niemcy, Włochy, Holandia, Polska, Rumunia, Hiszpania i Wielka Brytania), uwzględniając różnorodne obecne i przyszłe wyglądające wskaźniki. Indeks transformacji cyfrowej jest tworzony przez połączenie wyników każdego kraju ze wskaźnikiem zaangażowania cyfrowego i wzrostu cyfrowego.
Źródło: ISBnews