Spółka Centralny Port Komunikacyjny (CPK) opracowała Pasażerski Model Transportowy (PMT) i sieciową prognozę ruchu pasażerskiego w Polsce, które uwzględniają transport drogowy, kolejowy i lotniczy. Zgodnie z prognozą, po uruchomieniu CPK można spodziewać się w Polsce ok. 120 mln pasażerów kolei dalekobieżnej w 2050 r. (95 mln pasażerów w pociągach kategorii Intercity i 25 mln w regionalnych ekspresach) wobec 49 mln w 2019 r. (wzrost o 145%).
„W najbliższym czasie planowane jest dalsze uszczegółowienie prognoz dla ruchu regionalnego o nowe założenia, w tym m.in. uwzględniające program Kolej Plus” – czytamy w komunikacie.
Według najnowszych danych, po uruchomieniu nowego lotniska tylko na kluczowym odcinku sieci kolejowej – łączącym Warszawę z CPK – podróżować będzie blisko 65 tys. pasażerów dziennie (to więcej, niż obecnie przemieszcza się w ciągu dnia autostradą A2 między Warszawą i Łodzią). Nowa infrastruktura kolejowa pozwoli zapewnić bardzo dobrą dostępność nowego portu lotniczego. Jak wynika z wyliczeń CPK, do 40% pasażerów będzie dojeżdżać do CPK koleją.
„Sieciowa prognoza ruchu wskazuje niezbicie na istotne znaczenie planowanych inwestycji kolejowych CPK dla likwidacji wykluczenia komunikacyjnego w Polsce. Budowa nowych linii, na obszarach dotychczas pozbawionych dogodnych połączeń, pozwoli na zwiększenie liczby osób podróżujących koleją i przyczyni się do wzrostu atrakcyjności tego środka transportu w naszym kraju” – skomentował wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała, cytowany w materiale.
Do wykonania tych prognoz spółka CPK wykorzystała nowe narzędzie: Pasażerski Model Transportowy. PMT to 4-stopniowy model międzygałęziowy, obejmujący różne środki transportu. Pozwala on na analizy konkurencyjności kolei wobec innych rodzajów transportu, np. drogowego i lotniczego. Istotną cechą modelu jest możliwość porównania przepływów pasażerskich w transporcie zbiorowym z prognozowanym natężeniem indywidualnego ruchu drogowego, wyjaśniono.
„PMT uwzględnia różne środki transportu, w tym ruch samochodowy, przewozy autobusowe i operacje lotnicze. Pozwala to na wiarygodną i spójną dla całego obszaru Polski prognozę zmian, jakie przyniesie realizacja inwestycji CPK. Dzięki temu rozwiązania techniczne przygotowywane przez CPK będą 'szyte na miarę’, czyli dostosowane do realnych przyszłych potrzeb transportowych” – dodał prezes CPK Mikołaj Wild.
Dzięki możliwości prognozowania liczby pasażerów na liniach i stacjach kolejowych, czy określania liczby pociągów wymaganych do obsługi przewozów, model pozwala porównywać różne scenariusze rozwoju systemu transportowego. Umożliwia też wybór najlepszych wariantów inwestycyjnych, co będzie wykorzystywane m.in. w pracach nad studiami techniczno-ekonomiczno-środowiskowymi (STEŚ) dla poszczególnych inwestycji.
„Takie podejście do prognoz daje solidną podstawę do ubiegania się o środki unijne. Zwiększenie liczby osób podróżujących koleją wpisują się bowiem w założenia Europejskiego Zielonego Ładu” – powiedział Horała.
W toku prac nad PMT w modelu uwzględniono infrastrukturę lotniskową (wraz z projektowanym Portem Solidarność między Warszawą i Łodzią), nowe linie kolejowe w ramach Programu Kolejowego CPK (tzw. szprychy), a także drogi niezbędne do obsługi lotniska. Ponadto częścią modelu są też informacje o innych planach rozbudowy infrastruktury drogowej i kolejowej przewidzianych do realizacji w ciągu najbliższych lat.
PMT został zbudowany w środowisku PTV VISUM, które jest wykorzystywane przez wiodących przewoźników i zarządców infrastruktury (m.in. w Niemczech, Austrii, Szwajcarii i Holandii). Prace, które zrealizowali wspólnie eksperci firmy Databout (dawniej: WYG International) i CPK, koncentrowały się na znaczącej rozbudowie modelu opracowanego uprzednio w spółce PKP Polskie Linie Kolejowe. Mogą one być wsparciem dla Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) w wykonaniu prognozy ruchu na poziomie strategicznym.
Program kolejowy CPK zakłada realizację do 2034 r. łącznie 1 789 km linii kolejowych w ramach 12 ciągów kolejowych (w tym 10 „szprych”). Nowe linie kolejowe będą wykorzystywane do obsługi przede wszystkim pociągów dalekobieżnych, w tym kolei dużych prędkości, jak również przez pociągi regionalne, a na wybranych odcinkach przez składy towarowe, przypomniano.
CPK planuje udostępniać PMT zainteresowanym instytucjom i podmiotom.
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 000 hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie. CPK jest w 100% własnością Skarbu Państwa.
Źródło: ISBnews