Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) wzrósł o 4,3 pkt proc. w ujęciu m/m i wyniósł minus 24,9 pkt w grudniu br., wynika z badań przeprowadzonych przez Główny Urząd Statystyczny (GUS).
„Spośród składowych wskaźnika najbardziej poprawiły się oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju oraz obecnej możliwości dokonywania ważnych zakupów (wzrosty odpowiednio o 9,2 pkt proc. i 8 pkt proc.). Wartości wyższe odnotowano również dla ocen przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego oraz obecnej sytuacji ekonomicznej kraju (wzrosty odpowiednio o 5,6 pkt proc. i 0,5 pkt proc.). Spadek (o 1,8 pkt proc.) wystąpił jedynie dla oceny obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego” – czytamy w komunikacie.
W odniesieniu do grudnia 2019 r. obecna wartość BWUK jest niższa o 29,2 pkt proc., podano także.
„Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, wzrósł o 5,9 pkt proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie -24,2. Na wzrost wartości wskaźnika wpłynęły wszystkie jego składniki. Największy wzrost odnotowano dla oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (o 9,2 pkt proc.). Dla pozostałych składowych wskaźnika wzrosty kształtowały się następująco: 6,4 pkt proc. dla oceny przyszłego poziomu bezrobocia, 5,6 pkt proc. dla oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego oraz 2,8 pkt proc. dla oceny możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy” – czytamy dalej w komunikacie.
W listopadzie br. WWUK osiągnął wartość o 23,4 pkt proc. niższą niż w analogicznym miesiącu 2019 r.
Dla 88,3% respondentów obecna sytuacja epidemiologiczna miała wpływ na odpowiedzi do tyczące koniunktury konsumenckiej (odpowiedzi na pytania dodatkowe w związku z zagrożeniem koronawirusem COVID-19 zamieszczone zostały w załączniku), podano także.
Obydwa wskaźniki ufności konsumenckiej mogą przyjmować wartości od -100 do +100. Wartość dodatnia oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych optymistycznie nad konsumentami nastawionymi pesymistycznie, natomiast wartość ujemna oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych pesymistycznie nad konsumentami nastawionymi optymistycznie.
W tym miesiącu przeprowadzono 1 177 wywiadów metodą wywiadu telefonicznego w okresie 1-10 grudnia 2020 r.
Źródło: ISBnews