Liczba eksportowych kontraktów obsłużonych przez Polską Agencję Inwestycji i Handlu (PAIH) w 2020 roku sięgnęła 270, podała Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH).
„Agencja skupiła się na wyszukiwaniu lokalnych szans eksportowych wynikających bezpośrednio lub pośrednio z pandemii. Widzimy, że nasi eksporterzy wykorzystują możliwości spowodowane przerwanymi łańcuchami dostaw. Cieszymy się, że z pomocą PAIH polski biznes otwiera drzwi u odbiorców, którzy wcześniej importowali towary z innych krajów. Zagraniczni partnerzy handlowi cenią sobie jakość polskich produktów, konkurencyjne ceny i innowacyjność” – powiedział Łukasz Grabowski z Centrum Eksportu PAIH, cytowany w komunikacie.
W 2020 roku najpopularniejszymi kierunkami eksportowymi były Stany Zjednoczone, Kazachstan, Niemcy, Izrael i Wielka Brytania, podała Agencja.
Zdaniem ekspertów PAIH, stopniowe łagodzenie restrykcji gospodarczych może nastąpić po I kw. 2021 roku.
„W tym czasie powinno dojść do ożywienia, którego motorem wzrostu stanie się konsumpcja prywatna, inwestycje i tradycyjnie już eksport” – czytamy dalej.
PAIH zapowiedziała, że pracuje też nad obecnością polskich przedsiębiorców na rynkach perspektywicznych Azji Południowo-Wschodniej, a w 2023 roku wymiana handlowa między krajami ASEAN a UE może wzrosnąć do 22 mld USD.
„Rośnie popyt na produkty wytwarzane w sposób ekologiczny, produkty pochodzenia roślinnego czy te, których składniki wzmacniają odporność, a przede wszystkim spełniają najwyższe standardy w zakresie ochrony środowiska. To oznacza, że w 2021 roku dalszego wzrostu może spodziewać się polska branża rolno-spożywcza. Rosnąć w siłę będą też m.in. branża kosmetyczna, meblarska czy stolarka okienna i drzwiowa. Duże znaczenie będzie miała sztuczna inteligencja i technologia augemented reality. Przewidywany jest rozwój obszarów smart city i smart home, e-learning, czy digital health, czyli telemedycyna, chatboty, ale też narzędzia diagnostyczne oparte na sztucznej inteligencji” – podsumowała p.o. prezes PAIH Grażyna Ciurzyńska.
Jak podał wcześniej Główny Urząd Statystyczny (GUS), eksport spadł o 2,6% r/r do 193,9 mld euro w styczniu-październiku 2020 r., zaś import spadł w tym okresie o 7% r/r i wyniósł 184,4 mld euro.
Źródło: ISBnews