Sprzedaż obligacji detalicznych wyniosła w grudniu br. 2 474 mln zł, poinformowało Ministerstwo Finansów (MF). W listopadzie br. sprzedaż obligacji detalicznych wyniosła 1 966 mln zł.
MF podało, że w grudniu 2020 roku sprzedano obligacje:
– 3-miesięczne (OTS0321) – 1 350,2 mln zł,
– 2-letnie (DOS1222) – 237,3 mln zł,
– 3-letnie (TOZ1223) – 8,3 mln zł,
– 4-letnie (COI1224) – 689,6 mln zł,
-10-letnie (EDO1230) – 169 mln zł.
Największą popularnością cieszyły się obligacje 3-miesięczne. Nabywcy indywidualni przeznaczyli na ich zakup kwotę 1 350,2 mln zł (55% udział w strukturze sprzedaży). Zainteresowaniem cieszyły się również obligacje 4-letnie (28%) i 2-letnie (10%). W dalszej kolejności oszczędzający wybierali obligacje 10-letnie (7%) oraz 3-letnie (0,3%), podano.
„Na zakup obligacji rodzinnych dedykowanych beneficjentom programu Rodzina 500+ przeznaczono kwotę blisko 20 mln zł. Obligacje rodzinne kierowane są wyłącznie do osób, otrzymujących świadczenie w ramach programu Rodzina 500+, które chcą oszczędzać na przyszłe potrzeby swoich dzieci. Beneficjenci programu mogą nabywać ten rodzaj obligacji do wysokości kwoty przyznanego świadczenia wychowawczego. Obligacje rodzinne są dostępne w ciągłej sprzedaży, zatem ich zakupu można dokonać w dowolnym momencie” – czytamy w komunikacie.
MF podało także, że w całym 2020 roku Skarb Państwa sprzedał obligacje oszczędnościowe o łącznej wartości 28,4 mld zł, co oznacza rekordowy wynik zainteresowania detaliczną ofertą obligacji skarbowych.
„Na przestrzeni ostatnich lat obserwujemy zdecydowany wzrost zainteresowania obligacjami oszczędnościowymi, a w 2020 roku biliśmy kolejne rekordy sprzedaży. Popyt na te instrumenty wyniósł w sumie 28,4 mld zł i był aż o 64% wyższy w porównaniu do rekordowego 2019 roku. Nabywcy indywidualni na zakup obligacji detalicznych przeznaczyli średnio w miesiącu blisko 2,4 mld zł” – czytamy także.
Wartość sprzedaży poszczególnych rodzajów obligacji w 2020 r. wyniosła:
-3-miesięczne – 10 568,3 mln zł,
-2-letnie – 3 973,1 mln zł,
-3-letnie – 168,7 mln zł,
-4-letnie – 11 208,9 mln zł,
-10-letnie – 2 265,8 mln zł,
-Obligacje rodzinne – 206,6 mln zł, podano także.
„W 2020 roku największy udział w sprzedaży odnotowaliśmy w przypadku obligacji 4-letnich. Na zakup tych instrumentów nabywcy przeznaczyli prawie 11,2 mld zł (40% udział w strukturze sprzedaży). W porównaniu z 2019 rokiem sprzedaliśmy ich o 82% więcej. Oprocentowanie obligacji 4-letnich, podobnie jak 10-letnich, powiązane jest ze wskaźnikiem inflacji powiększonym o dodatkową marżę. Kolejne pod względem popularności były obligacje 3-miesięczne. Są to obligacje o oprocentowaniu stałym, czyli zyskiem znanym z góry. Przeznaczone dla osób skłonnych angażować swój kapitał na bardzo krótki, 3-miesięczny okres. Na ich zakup klienci przeznaczyli ponad 10,5 mld zł (37% udział w strukturze sprzedaży). Na 3. miejscu z 14% udziałem w strukturze sprzedaży – uplasowały się instrumenty 2-letnie. Obligacje te, podobnie do 3-miesięcznych, mają stałą, z góry określoną stopę zwrotu” – skomentował sekretarz stanu w Ministerstwie Finansów Sebastian Skuza, cytowany w komunikacie.
Jak wskazał, w ubiegłym roku inwestorzy indywidualni jeszcze chętniej niż w 2019 roku korzystali z formy sprzedaży obligacji on-line. Co trzecia obligacja została zakupiona w ten sposób.
Źródło: ISBnews