Drugi nabór w programie „Zielony transport publiczny” zostanie uruchomiony jesienią 2021 r. pod warunkiem uzyskania finansowania z Krajowego Planu Odbudowy, poinformował wiceprezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) Artur Lorkowski.
„Aplikacje, które wpłynęły po 4 stycznia wyczerpały na dziś dostępną pulę środków. Będzie faza II 'Zielonego transportu publicznego’ i jest ona na etapie przygotowania. Będziemy chcieli uzyskać, mam nadzieję przy wsparciu ministra klimatu, finansowanie tej fazy z Krajowego Planu Odbudowy. Chcielibyśmy zachować, wynikający z uwarunkowań technologicznych, roczny cykl naborów, który daje przewidywalność wsparcia publicznego” – powiedział Lorkowski podczas konferencji prasowej.
„O ile będzie mogła być sfinansowana z KPO, będzie uruchamiana na jesieni 2021 r., tak, by samorządy mogły przygotować środki w budżetach na 2022 r.” – dodał.
Poinformował też, że suma wniosków w I fazie opiewa na 105% dostępnego budżetu.
W obecnym naborze programu „Zielony transport publiczny” wpłynęły wnioski o wsparcie zakupu 431 autobusów zeroemisyjnych, w tym 102 pojazdów z napędem wodorowym. Projektami wodorowymi zainteresowane są Poznań, Chełm i Włocławek.
Wcześniej resort klimatu podawał, że budżet programu wyniesie 1,3 mld zł i szacował, że kwota ta pozwoli na zakup co najmniej 500 autobusów napędzanych prądem lub wodorem. Na dotacje przewidziano 1,1 mld zł, a na pożyczki 200 mln zł. Nabory wniosków prowadzone będą w trzech etapach, kolejno w 2021, 2022 i 2023 r.
Źródło: ISBnews