Ambasadorowie państw członkowskich Unii Europejskiej uzgodnili możliwość przedłużenia licencji, certyfikatów i zezwoleń w transporcie drogowym, lotniczym, żegludze śródlądowej oraz bezpieczeństwa na morzu, dla sektora transportowego, który nie jest w stanie spełnić wymogów administracyjnych ze względu na pandemię COVID-19, podała Rada.
Uzgodnione przepisy miałyby zastosowanie np. do przedłużenia praw jazdy, badań zdatności do ruchu drogowego pojazdów silnikowych i przedłużenia patentów żeglarskich. Tego typu czasowe regulacje zostały przyjęte przez Radę w maju 2020 r.
„W miarę utrzymywania się kryzysu związanego z COVID-19 UE robi wszystko, co konieczne, aby zapewnić pewność prawa w sektorze transportu i uniknąć potencjalnych zakłóceń na rynku. Nie dotyczy to takich sytuacji w sektorze transportu, gdy indywidualni kierowcy mogą nie być w stanie odnowić prawa jazdy z powodu ograniczeń COVID-19. Prezydencja portugalska współpracuje z Parlamentem Europejskim nad szybkim przyjęciem zaktualizowanych przepisów” – powiedział portugalski minister infrastruktury i mieszkalnictwa Pedro Nuno Santos, przewodniczący Rady w trakcie prezydencji portugalskiej, cytowany w komunikacie.
Stanowisko Rady dopuszcza wydłużenie o 10 miesięcy ważności certyfikatów, licencji i zezwoleń, których termin ważności przypada między 1 września 2020 r., a 30 czerwca 2021 r.
Natomiast ważność świadectw szkolenia zawodowego i praw jazdy objętych przepisami z maja 2020 r. może zostać przedłużona o dodatkowe sześć miesięcy lub w niektórych przypadkach do 1 lipca 2021 r. Ma to pomóc państwom unijnym uporać się z zaległościami administracyjnymi dotyczącymi wygasłych certyfikatów i praw jazdy.
Jeżeli konieczne będzie wydłużenie terminu ważności tych dokumentów poza ramy czasowe określone w planowanym rozporządzeniu, państwa członkowskie będą mogły zwrócić się do Komisji o zezwolenie na dalsze przedłużenie. Taki wniosek powinien być należycie uzasadniony, a decyzja o przedłużeniu będzie wymagać oceny, że takie przedłużenie nie zwiększy nieproporcjonalnie zagrożeń dla bezpieczeństwa transportu, podała Rada.
Państwa członkowskie, które nie potrzebują wydłużenia ważności dokumentów w sektorze transportu, nie muszą ich stosować. Aby jednak zapewnić sprawne funkcjonowanie jednolitego rynku i kontynuowanie działalności transgranicznej, będą musiały zaakceptować te certyfikaty, licencje i pozwolenia, których ważność została przedłużona w innych państwach członkowskich.
Teraz Rada i Parlament Europejski uzgodnią tekst rozporządzenia.
Źródło: ISBnews