Wartość rynku crowdfundingu w Polsce zwiększy się do 2,03 mld zł w 2021 r. z 1,09 mld zł w 2020 r., poinformował współzałożyciel zrzutka Tomasz Chołast.
„Wartość rynku crowdfundingu w 2021 roku zwiększy się do poziomu 2,033 mld zł z 1,089 mld zł w 2020 roku, przy dynamice na poziomie 86,6%. Na tak duży wzrost w br. wpływa kilka czynników, w tym m.in. dynamiczny, bo aż 100-proc. r/r wzrost wartości największego sub-rynku, tj. zbiórek charytatywnych, który w tym roku urośnie do wartości 1,572 mld zł. Także 100-proc. dynamiką będzie mógł się pochwalić rynek cyklicznych zbiórek, choć jego wartość nie będzie jeszcze aż tak znacząca, gdyż w br. wyniesie 50 mln zł. Trzecią co do wielkości dynamiką wzrostu, na poziomie 50%, będzie mógł się poszczycić rynek finansowania społecznościowego udziałowego, który w 2021 roku zwiększy swoją wartość do poziomu blisko 138 mln zł” – powiedział Chołast, cytowany w komunikacie.
Liczba wpłat na platformie zrzutka.pl wzrosła o 89% w porównaniu z rokiem 2019 i wyniosła 2 696 175, a wartość transakcji była na poziomie 192 mln zł, przy dynamice 102% w stosunku do 2019 r. Zgodnie z planami i zapowiedziami, zostały uruchomione nowe narzędzia na platformie, w tym zbiórki cykliczne i patronatowe. W IV kwartale 2020 r. zostało przetestowane unikatowe rozwiązanie zrzutka.pl, tj. pierwsza na świecie karta wpłatnicza. Dodatkowo pod koniec 2020 r. wystartowały internetowe skarbonki. Także najbliższy rok zapowiada się bardzo dobrze, podkreślono.
„Pomimo faktu, że jesteśmy platformą numer jeden w Polsce, dzięki której internauci finansują każdy rodzaj projektu, a także wiceliderem rynku crowdfundingu w bieżącym roku, nie osiadamy na laurach. Wartość transakcji na zrzutka.pl w 2021 r. wzrośnie o 108% i przekroczy kwotę 400 mln zł, podczas gdy liczba transakcji wyniesie 5 mln, przy dynamice na poziomie 85%. W 2021 r. uruchomimy wersję międzynarodową naszej platformy. Jej start został przesunięty na ten rok, gdyż sprawy prawno-licencyjne wydłużyły się i przekroczyły zakładane przez nas terminy. Także w ciągu najbliższych kilku miesięcy nastąpi komercyjny start globalnej innowacji, tj. pierwszej na świecie karty wpłatniczej” – zapowiedział Chołast.
Duża dynamikę sub-rynku zbiórek cyklicznych to przede wszystkim wpływ lidera tego rynku w Polsce, który urósł w 2020 roku ponad 3-krotnie. Wynika to z dwóch faktów, tj. po pierwsze popularyzacji tego rodzaju finansowania społecznościowego wśród gwiazd i celebrytów, a po drugie prowadzenia dużych i dobrze nagłośnionych zrzutek.
„Już nie tylko skala, tj. liczba organizowanych zrzutek czy też poziom ich finansowanie implikuje stan rozwoju rynku finansowania społecznościowego w Polsce. Także, a może przede wszystkim wysoki stopień świadomości na temat samego rynku, mechanizmów na nim działających oraz zaangażowania się bardzo dużej grupy internautów, nie tylko fanów poszczególnych projektów, w promocję w internecie, w tym w mediach społecznościowych, można uznać za nowy trend na rynku crowdfundingu w Polsce. Także w bieżącym roku ten czynnik będzie napędzał dynamiczny rozwój rynku finansowania społecznościowego” – wskazał Chołast.
Dodatkowo bardzo intensywnie w tym roku w Polsce będzie rósł rynek zbiórek reward crowdfunding, reprezentowany globalnie m.in. przez lidera tego rynku tj. Kickstartera. Firma ta oficjalnie w br. zadebiutuje nad Wisłą. Do wzrostów całego rynku przyczynia się także fakt, że 75% transakcji na rynku finansowania społecznościowego będzie realizowanych mobilnie, tj. za pomocą inteligentnych telefonów i tabletów.
O dojrzałości rynku finansowania społecznościowego w Polsce świadczy także fakt, iż zaczynają powstawać i udanie debiutować serwisy dedykowane konkretnym sektorom tego rynku. Dla przykładu, w styczniu 2021 r. wystartowała wrocławska platforma finansowania społecznościowego, przeznaczona dla zbiórek na gry planszowe, która sama w modelu reward crowdfunding zebrała kwotę 5 mln euro, podsumowano.
Źródło: ISBnews