Prawie 2/5 (38%) polskich menedżerów uważa, że praca zdalna negatywnie wpływa na ich dobre samopoczucie, wynika z raportu „Global Human Capital Trends 2021” przygotowanego przez firmę doradczą Deloitte. W sytuacji stałego dostępu do telefonu i komputera trudniej ustalać godziny pracy, dlatego też potrzeba jasnych reguł dot. pracy zdalnej i skutecznego ich egzekwowania.
Raport wskazuje, że 21% firm na świecie i 12% w Polsce nie było odpowiednio przygotowanych na sytuację, wywołaną pandemią.
„Nasze badanie pokazało, że nie każdy pracownik postrzega działania swojej firmy jako zmierzające do zachowania zdrowego balansu pomiędzy obowiązkami zawodowymi a życiem prywatnym. Globalnie 15%, a w Polsce aż 38% menedżerów uważa, że praca zdalna negatywnie wpływa na ich dobre samopoczucie. Coraz trudniej jest ustalać godziny pracy, skoro cały czas mamy dostęp do telefonu i komputera, a na wiadomość możemy odpisać w każdej chwili. Potrzeba jasno wytyczonych reguł dotyczących godzin pracy, ale również ich konsekwentnego egzekwowania” – powiedział partner, lider zespołu ds. kapitału ludzkiego w Europie Środkowej John Guziak, cytowany w komunikacie.
Zdaniem ankietowanych, ich dobrostan i życie prywatne poprawiają rozwiązania z zakresu organizacji pracy. Dla polskich respondentów najważniejsza była dowolność w sposobie wykonywania swoich obowiązków (60%), dalej wprowadzenie cyfrowych platform do współpracy (48% ) i potrzeba stworzenia nowych norm dotyczących planowania i wyznaczania spotkań (32%).
Globalnie natomiast 39% wskazało na wprowadzenie cyfrowych platform do współpracy, 36% – na dowolność w sposobie wykonywania swoich obowiązków, a 31% na nowe normy, dotyczące planowania i wyznaczania spotkań.
Według raportu, wyjście z kolejnych nieprzewidywalnych sytuacji nie będzie możliwe bez uwzględnienia potrzeb pracowników i przemodelowania ich dotychczasowej pracy. To oni powinni odgrywać znaczącą rolę w tworzeniu i realizacji strategii przedsiębiorstwa. Nieustannie wzrastać będzie również rola zespołów HR. Globalnie 21% menadżerów bardzo wierzy w to, że to właśnie pracownicy działów odpowiedzialnych za kapitał ludzki będą wyznaczać kierunek zmian w organizacji w perspektywie najbliższych 3-5 lat.
Menadżerów zapytano również o to, jakie działania podejmą w celu transformacji dotychczasowych modeli pracy. Aż 44% polskich menadżerów odpowiedziało, że wdroży budowę kultury organizacyjnej, która skupia się na rozwoju, przystosowaniu i elastyczności. 49% wskazało na poszerzanie możliwości pracowników poprzez podnoszenie lub zmianę kwalifikacji i mobilność. A 39% zapowiedziało, że przejdzie przez proces transformacji dzięki wdrożeniu nowych technologii.
Z raportu wynika, że 21% organizacji na świecie nie było przygotowanych na nadejście pandemii. W Polsce ten odsetek był prawie dwa razy mniejszy i wyniósł 12% Menadżerów poproszono również o odpowiedź, w jaki sposób zamierzają przygotowywać się na kolejne niespodziewane sytuacje. 46 proc. wszystkich badanych wskazało na identyfikowanie wielu prawdopodobnych scenariuszy biznesowych i tworzenie wielu planów łagodzenia skutków, 33% na identyfikowanie prawdopodobnych, narastających zdarzeń i tworzenie planów ciągłości działania oraz 17% na identyfikowanie mało prawdopodobnych zdarzeń o dużym wpływie na biznes i tworzenie wielu planów łagodzenia ich skutków, podano także.
Według 75% badanych w czasie pandemii działy HR miały wpływ na ochronę zdrowia i bezpieczeństwa pracowników, 58% wskazało na zwiększenie komunikacji z pracownikami, 42% na promowanie dobrego samopoczucia pracowników, a 36% na przeprojektowanie polityk i strategii pracowniczych w krytycznych obszarach, t.j. praca zdalna, świadczenia itp. W Polsce te odsetki wyniosły odpowiednio: 68%, 73%, 41 %i 32%. Ankietowanych zapytano, czy w związku z dużym wpływem HR na funkcjonowanie organizacji w czasie kryzysu, są oni pewni, że działy te mogą wyznaczać kierunek zmian w czasie najbliższych 3-5 lat. Globalnie dużą nadzieję pokłada w tym 21 % menadżerów, natomiast w Polsce tylko 5%.
W badaniu przeprowadzonym na potrzeby raportu wzięło udział 6 tys. profesjonalistów z różnych sektorów gospodarki z 99 państw, w tym z Polski. Wśród nich 56 % tanowi kadra kierownicza zarządzająca obszarami biznesowymi, a pozostali respondenci to menedżerowie HR. Globalnie członkowie zarządów stanowili 5 % respondentów, natomiast w Polsce był to prawie dwa razy większy odsetek (9%).
Źródło: ISBnews