Senat przyjął bez poprawek nowelizację ustawy o transporcie drogowym, która dostosowuje polskie prawo do regulacji unijnych w zakresie procedur zgłaszania pojazdów użytkowych, w których wystąpiły usterki. Nowe przepisy stanowią m.in. że Centralna Ewidencja Naruszeń (CEN) zostanie powiększona o dodatkowe dane, m.in. o VIN pojazdu.
Za nowelą opowiedziało się 93 senatorów, nikt nie był przeciwny, nikt nie wstrzymał się od głosu.
Nowelizacja zakłada, że prowadzona przez Głównego Inspektora Transportu Drogowego tzw. Centralna Ewidencja Naruszeń (CEN) zostanie powiększona o dodatkowe dane, które dotychczas nie były gromadzone, m.in. o VIN pojazdu. Celem jest realizacja wymogów, wynikających z rozporządzenia (UE) 2017/2205. Rozporządzenie to ustanawia zasady mające zastosowanie do zgłoszeń wyników drogowej kontroli technicznej pojazdów użytkowych, poruszających się po drogach państw członkowskich Unii Europejskiej, wykazujących poważne lub niebezpieczne usterki.
Dane te mają być przekazywane za pośrednictwem systemu wymiany komunikatów (systemu RSI) z wykorzystaniem architektury systemu europejskich rejestrów przedsiębiorców transportu drogowego (ERRU).
Gromadzenie tych danych ma być niezbędne do wymiany komunikatów między punktami kontaktowymi krajów UE dotyczących zgłoszeń wyników drogowej kontroli technicznej pojazdów użytkowych wskazujących poważne lub niebezpieczne usterki.
Według założeń ma to też usprawnić współpracę Inspekcji Transportu Drogowego z organami innych państw UE. Przepisy te mają przyczynić się do zapobiegania nieuczciwej konkurencji w transporcie drogowym związanej z różnymi poziomami kontroli stosowanymi przez poszczególne państwa członkowskie.
Źródło: ISBnews