Grupa Aures Holdings – właściciel sieci AAA Auto – sprzedała 15 200 samochodów w I kwartale 2021 roku, podała spółka. Z powodu lockdownów w Czechach i na Słowacji większość transakcji miała charakter zdalny. Dobre doświadczenia ze sprzedażą online przyspieszyły plany ekspansji spółki w kierunku zachodnim. Nowy projekt Driverama uruchomiony zostanie początkowo w Niemczech, a następnie rozszerzony na jedenaście kolejnych państw.
Driverama zamierza zostać największym sprzedawcą online samochodów używanych w Europie do 2025 roku. Jednak oprócz powstania Driveramy, spółka Aures – wraz z ustępowaniem pandemii – rozwijać się będzie również na dotychczasowych rynkach, zwłaszcza w Polsce, podkreślono.
„Obecnie nasze salony w Czechach, czyli naszym głównym rynku, są zamknięte dla klientów od niemal czterech miesięcy, podobnie jak na Słowacji. To zupełnie bezprecedensowa sytuacja w historii naszej firmy i handlu detalicznego w ogóle, którą zresztą poprzedziły lockdowny w obu krajach w ubiegłym roku. Na szczęście stale poprawiamy efektywność sprzedaży przez internet. W Czechach osiągnęliśmy już miesięczną sprzedaż około 3 200 aut. Na Słowacji to już ponad tysiąc, co traktujemy jako bardzo dobry wynik. W Polsce nie wprowadzono ograniczeń w handlu detalicznym – w efekcie w ramach naszej grupy po raz pierwszy Polska pokonała Słowację. W pierwszym kwartale grupa w sieci AAA Auto sprzedała łącznie 15 200 samochodów, z czego 8 700 w Czechach, 3 850 w Polsce, a 2 650 na Słowacji. W Europie Środkowej sieć z 45 oddziałami ma na stałe w ofercie ponad 16 000 samochodów, z czego w Czechach ponad 9 200, w Polsce – 2 700, a na Słowacji – 4 000” – powiedziała dyrektor generalna i prezes zarządu Aures Holdings Karolína Topolová, cytowana w komunikacie.
Wraz z ustępującą pandemią, Aures na nowo rozpoczyna swoją ekspansję. Tym razem będzie to nie tylko wzmocnienie możliwości sprzedażowych w krajach, w których sieć AAA Auto już działa. Firma wejdzie także na rynki zachodnie pod szyldem internetowego dealera samochodów używanych – Driverama, zapowiedziano.
„Będzie to inwestycja naszych akcjonariuszy, która w pierwszej fazie osiągnie wysokość 100 mln euro, a w drugiej – kolejnych 400 mln euro” – dodała Topolova.
„Koncepcja Driverama wykorzystuje zakupy i sprzedaż online używanymi samochodami w Europie Zachodniej z możliwością kupna i sprzedaży samochodów klientom końcowym poza granice państw członkowskich UE. Samochody będą mogły być dostarczone lub odebrane w kilkudziesięciu mikrooddziałach, które zaczną powstawać latem. Projekt Driverama nie wziął się z sufitu. W ostatnich latach zainwestowaliśmy 75 mln euro w jego przygotowanie technologiczne. Polegało to głównie na stworzeniu własnego oprogramowania, zapewniającego pełną infrastrukturę technologiczną oraz pozwalającego w czasie rzeczywistym na pełny przegląd ofert na rynku samochodów używanych w całej Europie. Projekt Driverama znacznie przyśpieszył z uwagi na nasze pozytywne doświadczenia ze sprzedażą samochodów online w pandemii” – wyjaśnił prezes spółki Driverama, dotychczasowy dyrektor ds. innowacji Grupy Aures Stanislav Gálik.
Driverama rozpoczyna swoją działalność od zakupów i na początku przyszłego roku startuje w Niemczech sprzedaż 5 000 samochodów. W ciągu najbliższych 12 miesięcy na budowę infrastruktury w kluczowych krajach, w których rozpocznie działalność Driverama, zostanie przeznaczone 100 mln euro. Do 2025 roku rozszerzy swoją działalność na 11 innych krajów. Aures Holdings i jego akcjonariusze będą wspierać tę ekspansję kolejnymi inwestycjami do 400 mln euro.
„Nasz cel jest prosty: do 2025 roku Driverama musi zostać największym internetowym dealerem samochodów używanych w Europie” – dodał Gálik.
Rozwój sieci AAA Auto będzie kontynuowany – zwłaszcza w Polsce, gdzie będą realizowane plany spowolnione przez pandemię.
„Pod koniec tego miesiąca otworzymy nowy oddział z pełnym serwisem w Lublinie w kompleksie Makro, który stopniowo będzie oferował do 300 samochodów na powierzchni 7500 m2. Ponadto w maju rozpocznie działalność oddział zakupowy filii w Radomiu na terenie centrum handlowego M1. Latem rozpoczniemy prace nad zwiększeniem możliwości oddziału w Zabrzu z 250 do 450 aut, co będzie obejmować również budowę nowego obiektu jesienią tego roku. Również jesienią planujemy budowę nowego obiektu handlowego na terenie naszego oddziału we Wrocławiu. W Katowicach w tym roku będziemy w kilku etapach rozbudowywać powierzchnię sprzedażową i miejsca dla klientów” – powiedziała Topolová.
„Rozbudowujemy również nasz oddział centralny dla Warszawy w Piasecznie, gdzie w marcu nabyliśmy sąsiednią nieruchomość od byłego dealera Fiata. Ten nowy obiekt pozwoli nam rozbudować zaplecze dla naszych pracowników. Dzięki temu przejęciu zbudujemy dla naszych klientów większy showroom. Poszerzyliśmy również powierzchnię sprzedaży zewnętrznej oraz zwiększyliśmy ofertę samochodów w rejonie Warszawy. Druga nieruchomość w Piasecznie pozwoli nam w przyszłości rozwijać inne usługi, jak np. wynajem samochodów” – dodała.
Grupa AAA Auto jest częścią Aures Holdings, należącej do brytyjsko-polskiego funduszu inwestycyjnego Abris Capital Partners. W Polsce grupa funkcjonuje jako Autocentrum AAA Auto Sp. z o.o. Spółka posiada 57 oddziałów, w tym 13 w Polsce. AAA Auto sprzedało w Polsce 13,5 tys. aut używanych w 2020 r.
Źródło: ISBnews