Wyniki Grupy Eurocash w całym bieżącym roku mogą być wyższe niż w ub.r. w scenariuszu braku kolejnych lockdownów dla sektora handlowego, poinformował ISBnews członek zarządu i dyrektor finansowy Jacek Owczarek.
„Sytuacja w kwietniu była jeszcze podobna do tej z pierwszego kwartału. W maju obserwujemy odbicie, ale trudno jeszcze stwierdzić, na ile jest ono trwałe. Warto zwrócić uwagę, że coraz bardziej będziemy porównywać się z okresami, które były słabsze. Można się zatem spodziewać, że nasze przychody w całym roku mogą być wyższe, pod warunkiem, że nie będzie kolejnego zamknięcia gospodarki, na przykład jesienią. Nawet jeśli sklepy spożywcze pozostają otwarte w tych okresach, dużo mniejsza jest chociażby sprzedaż impulsowa, która zwiększa się, gdy ludzie się przemieszczają, więcej funkcjonują poza domem” – powiedział Owczarek w rozmowie z ISBnews.
W przypadku oczekiwań odnośnie do rentowności grupy w kolejnych kwartałach roku, decydujący może być II kw.
„Jeśli chodzi o EBITDA, mamy dużą szansę, aby rosnąca rentowność w hurcie 'pokryła’ gorsze wyniki w detalu. Czy w całości, czy nie – o tym zdecyduje głównie drugi kwartał” – wskazał Owczarek.
Zaznaczył, że udział grupy w rynku handlu hurtowego rośnie.
„Pod względem rentowności, sytuacja wygląda różnie w zależności od segmentu. W hurcie, pomimo spadku sprzedaży, odnotowaliśmy wzrost udziałów rynkowych o około 1%, czyli spadamy wolniej niż rynek i nasza pozycja konkurencyjna poprawia się. A równocześnie, głównie dzięki cyfryzacji naszej działalności i relacji z klientami – mamy ponad 25 tys. klientów na platformie eurocash.pl – efektywność tego segmentu poprawiła się, co przełożyło się na wzrost EBITDA o ok. 10% r/r.” – powiedział dyrektor finansowy.
Ocenił, że I kw. z rynkowego punktu widzenia był „w rękach dyskontów”.
„Sądzimy, że w związku z lockdownem zmieniły się misje zakupowe. Na przykład, z powodu ograniczonej mobilności klientów, zmalały zakupy impulsowe, czyli dokonywane przy okazji, dla uzupełnienia czegoś, czego np. zabrakło w domu. To dotyczy całego rynku. W I kw. klient częściej planował zakupy i robił je głównie w dyskontach”- wyjaśnił Owczarek.
CFO nie zadeklarował, jaka może będzie rekomendacja zarządu dotycząca dywidendy za 2021 rok.
„W tym roku powracamy do wypłaty dywidendy – za 2020 rok wypłacimy 0,48 zł na akcję. Jeśli chodzi o dywidendę za 2021 rok, to jest jeszcze za wcześnie na jakiekolwiek deklaracje. Natomiast zgodnie z naszą ogólną polityką dywidendową, chcemy się dzielić zyskiem. Od momentu wejścia na GPW, od 2004 r. tylko raz nie wypłaciliśmy dywidendy. Ale musimy spokojnie poczekać, wiele może zależeć od dalszego rozwoju pandemii” – ocenił.
W przypadku trwającego obecnie przeglądu opcji strategicznych rozwoju grupy Eurocash podtrzymał, że jest on realizowany w pełnym zakresie.
„Przegląd postępuje, obejmuje on różne opcje, niczego na tym etapie nie przesądzamy” – powiedział Owczarek.
W ramach przeglądu Eurocash zamierza przeanalizować scenariusze obejmujące m. in. ewentualne pozyskanie nowych inwestorów dla spółki lub wybranych segmentów jej biznesu. Analizowane będą również potencjalne opcje związane z reorganizacją grupy w celu dalszego uporządkowania jej struktury. Lista opcji nie jest zamknięta i nie wyklucza uwzględnienia innych, w tym zbycia wybranych aktywów.
W I kw. br. wynik EBITDA wyniósł 115,93 mln zł wobec 126,16 mln zł rok wcześniej. Spadek EBITDA nastąpił głównie ze względu na słabsze rezultaty segmentu detalicznego, wskazano w raporcie.
Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 5 812,1 mln zł w I kw. 2021 r. wobec 5 919,1 mln zł rok wcześniej.
W 2020 r. Eurocash odnotował 61,81 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej wobec 69,86 mln zł zysku rok wcześniej. EBITDA wyniosła 803,94 mln zł w 2020 r. wobec 794,08 mln zł rok wcześniej. Marża EBITDA wyniosła 3,16% wobec 3,2% w 2019 r. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 25 411,04 mln zł w 2020 r. wobec 24 852,24 mln zł rok wcześniej.
Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją szybko zbywalnych produktów spożywczych, chemii gospodarczej, alkoholi i wyrobów tytoniowych. Oferuje także wsparcie marketingowe dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają ok. 16 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep, Gama, Duży Ben, a także Kontigo oraz Koliber. Spółka jest notowana na GPW od 2005 r.
Źródło: ISBnews