Wartość sprzedaży w handlu tradycyjnym wrosła o 0,7% r/r w maju, wynika z cyklicznych danych M/platform. Wzrosła też liczba transakcji – o 5,3%.
„W maju 2021 roku obroty w tym kanale sprzedaży po raz pierwszy od trzech miesięcy nie odnotowały spadku, a niewielki wzrost, który wyniósł 0,7%. Tendencja wzrostowa była konsekwencją większej liczby transakcji, jakie miały miejsce w tym kanale sprzedaży, bowiem w porównaniu do maja 2020 było ich więcej o 5,3%. Jednocześnie – zgodnie z przewidywaniami – zmalała wartość naszego koszyka zakupowego (spadek o 4,4%), gdyż z uwagi na większą swobodę w robieniu częstszych zakupów w naszych sąsiedzkich sklepach nie mieliśmy potrzeby gromadzenia większych zapasów, jak miało to miejsce w roku ubiegłym. W maju 2021 średnia wartość koszyka zakupowego w sklepie tradycyjnym wyniosła 21,12 zł” – czytamy w komunikacie.
Dalsze spadki sprzedaży w maju br. w sklepach tradycyjnych dotyczyły kategorii piwa i wódki, odnotowały one odpowiednio spadki o 10,4% oraz 8,7% r/r. Zanotowano również niższe wydatki na nabiał (spadek o 9%) oraz słodycze (spadek o 12%).
„Warto jednak zwrócić uwagę na kategorie, które przyczyniły się do odwrócenia trendu spadkowego na poziomie całkowitych obrotów w handlu tradycyjnym. Dwiema kategoriami, które z uwagi na swoje miejsca w rankingu przyczyniły się do odwrócenia trendu w największym stopniu, były napoje bezalkoholowe, które odnotowały wzrost o 6,5% rok do roku oraz alkohole typu whisky, giny czy likiery – wzrost o 4,9%. Wśród kategorii rosnących z czołówki rankingu największych kategorii w handlu tradycyjnym znalazły się także mrożonki uwzględniające oczywiście kategorię lodów – wzrost o 2,6% czy gotowe posiłki – wzrost o 2,3” – podsumowała dyrektor ds. analiz rynkowych w Comp Centrum Innowacji Ewa Rybołowicz, cytowana w komunikacie.
Analiza przygotowana na podstawie danych reprezentatywnej próby 3 890 sklepów wybranych spośród ponad 12 000 sklepów handlu tradycyjnego z M/platform.
Źródło: ISBnews