Blisko 70% konsumentów używa aplikacji do obsługi konta bankowego, wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Jednocześnie 9% użytkowników miało problemy z tego typu programami i najczęściej dotyczyły one braku dostępu i obsługi klienta, dodano.
„Rozwój aplikacji finansowych jest korzystny dla konsumentów, bowiem ułatwia dostęp do usług i pozwala zaoszczędzić cenny dla nas czas. Wymaga jednak zachowania ostrożności i zwrócenia uwagi na kwestie bezpieczeństwa, aby nie paść ofiarą cyberprzestępców” – powiedział prezes Tomasz Chróstny, cytowany w komunikacie.
Jak wynika z badania, już 68% konsumentów używa aplikacji bankowych do obsługi swojego konta i dużo częściej sięgają po nie najmłodsze osoby (w grupie 15-29 lat to 77%), podano także.
„Z innych tego typu programów Polacy korzystają rzadziej, np. z:
- aplikacji do operacji finansowych online (m.in. PayPal, Skrill) – 27%,
- aplikacji do transakcji w konkretnych sklepach (m.in. Lidl Pay, Orlen Pay) – 18%,
- wirtualnych portmonetek (m.in. Revolut, Curve, Google Pay, Apple Pay) – 14%,
- aplikacji do płatności w podróży (m.in. Uber, Bolt, SkyCash, Autopay) – 12%” – czytamy dalej.
UOKiK podał także, że wciąż prawie co czwarta osoba (23%) nie korzysta z żadnej aplikacji finansowej. W grupie 60+ jest to 37%.
Główną motywacją do korzystania z aplikacji finansowych jest łatwość obsługi i wygoda (68%). Blisko połowa badanych (49%) korzysta z nich, ponieważ są powiązane z innym produktem finansowym, np. kontem walutowym. Wystąpiła także sytuacja, w której badany twierdził, że bank wymusił na nim założenie takiej aplikacji.
„Cieszymy się, że konsumenci przekonują się do używania bezpiecznych aplikacji finansowych. Niedopuszczalne jest jednak, aby były one wymagane do korzystania z podstawowych funkcjonalności czy unikania opłat, jeżeli klient zawierając umowę z bankiem na to się nie godził” – dodał Chróstny.
Z badania PBS wynika, że większość osób korzystających z aplikacji finansowych jest z nich zadowolona. Aż 88% ocenia, że są przydatne do dokonywania płatności lub innych operacji finansowych. Większość respondentów nie obawia się też o kwestie bezpieczeństwa, jednak nie jest to pełne zaufanie. Ze stwierdzeniem, że „aplikacje finansowe gwarantują bezpieczeństwo danych osobowych i bankowych” zdecydowanie się zgadza jedynie 18% badanych, a raczej się zgadza – 45%, podsumowano w materiale.
Badanie PBS dla UOKiK zostało przeprowadzone na panelu internetowym CAWI „poznaj.to” od 21 do 28 października 2020 r. na próbie 1 003 osób powyżej 15 roku życia.
Źródło: ISBnews