Nowy system poboru opłat drogowych e-TOLL został uruchomiony, poinformował minister finansów, funduszy i polityki regionalnej Tadeusz Kościński. Szef resortu zachęcił, by okres przejściowy, w którym nowy system będzie funkcjonował równolegle z viaTOLL, wykorzystać na przyzwyczajenie się do e-TOLL. Do tej pory koszt budowy systemu wyniósł 443 mln zł.
„Dziś jest start systemu e-TOLL, a to znaczy również, że to jest uruchomienie aplikacji e-TOLL PL. To jest bezpłatna aplikacja – można ją pobrać, zdalnie się zarejestrować i zdalnie zasilić. Obecny system viaTOLL będzie dostępny dla naszych klientów równolegle do końca września. Zachęcamy, by w dowolnym czasie się 'przerzucić’ z viaTOLL do e-TOLL i nie czekać do ostatniego dnia, by się przyzwyczaić do nowego systemu” – powiedział Kościński podczas konferencji prasowej w Strykowie.
Minister podkreślił, że nowy system jest w całości „made in Poland”.
„Dziś spotykamy się z okazji uruchomienia nowego systemu poboru opłat. To system nowoczesny, który zapełnia pełną obsługę online klienta. Docelowo w przyszłości jest też możliwość, aby na odcinkach koncesjonowanych autostrad płatnych też był zastosowany system e-TOLL i my jako KAS jesteśmy bardzo otwarci na dialog z biznesem, by te rozwiązania były szerzej stosowane” – dodała wiceminister, szefowa Krajowej Administracji Skarbowej Magdalena Rzeczkowska.
Podkreśliła, że dla kierowców stawki za przejazd nie zmieniają się, natomiast jeżeli chodzi koszt utrzymania systemu, to będzie znacznie niższy niż w przypadku viaTOLL.
Koszt wytworzenia systemu to – zgodnie z jej słowami – 443 mln zł na ten moment plus 8,5 mln zł kosztów dostosowania autostrad pod kątem ruchu samochodów osobowych w systemie. Oprogramowanie kosztowało 113 mln zł, reszta przypadła na infrastrukturę.
„Miesięczne utrzymanie systemu viaTOLL to ok. 25 mln zł, nowego systemu: 10-12 mln zł” – dodała Rzeczkowska.
Wczoraj resort poinformował, że wspólnie z KAS uruchamia od dziś nowy system poboru opłat za przejazd pojazdem ciężkim (powyżej 3,5 tony) po płatnych drogach krajowych oraz za przejazd po płatnych odcinkach autostrad Konin-Stryków (A2) i Wrocław-Sośnica (A4) zarówno dla pojazdów ciężkich, jak i lekkich. Na miejscach poboru opłat autostrad A2 i A4 wyznaczone zostały pasy przejazdowe dedykowane dla użytkowników systemów e-TOLL i viaTOLL.
Wraz ze startem systemu na miejscach poboru opłat autostrad A2 Konin-Stryków oraz A4 Wrocław-Sośnica, dla użytkowników systemu e-TOLL i viaTOLL zostają uruchomione dedykowane prawe, skrajne pasy przejazdowe. Wprowadzono możliwość rozliczania opłaty za przejazd autostradą z wykorzystaniem aplikacji mobilnej e-TOLL PL, która od dzisiaj będzie dostępna w sklepach Google Play i App Store.
System e-TOLL to rozwiązanie oparte na technologii pozycjonowania satelitarnego. Zastąpi system viaTOLL, który zostanie wygaszony najpóźniej do 30 września 2021 r.
Przy wjeździe na autostradę kierowcy, którzy chcą skorzystać z manualnej metody płatności powinni wybrać dowolny, otwarty pas wjazdowy z lewej strony miejsca poboru opłat, który nie został oznaczony znakiem e-TOLL i pobrać bilet.
Kierowcy pojazdów osobowych korzystający z elektronicznej metody płatności w systemie e-TOLL powinni wybrać pasy, nad którymi znajduje się znak e-TOLL.
Pasy dedykowane dla użytkowników systemu e-TOLL są odpowiednio oznakowane. Na dedykowanych pasach wyjazdowych e-TOLL nie będzie możliwości uiszczenia opłaty za przejazd gotówką, kartami płatniczymi oraz kartami flotowymi.
Źródło: ISBnews