Członkowie grupy roboczej ds. prostej komunikacji pomiędzy bankami a ich klientami, powstałej przy Związku Banków Polskich (ZBP), wypracowali materiał pt. „Deklaracja banków w sprawie standardu prostego języka”. Do deklaracji przystąpiło 20 banków – członków ZBP.
„Prosta komunikacja bankowa jest wspólną, ogólnosektorową inicjatywą polskich banków w ramach międzynarodowej koncepcji uproszczonego języka (plain language). Plain language to standard językowy zalecany instytucjom i autorom, którzy piszą teksty adresowane do masowego odbiorcy. Jest on coraz szerzej stosowany w organach administracji publicznej oraz instytucjach prywatnych na całym świecie” – czytamy w komunikacie.
Deklaracja wyraża ogólną intencję banków, które dążą do tego, aby posługiwać się prostym językiem i pisać przejrzyste, w pełni zrozumiałe dla odbiorców teksty. Stanowi zbiór wytycznych na przyszłość – nie dotyczy dokumentów, które już istnieją oraz komunikatów przekazanych klientom w poprzednich latach. Stosowana będzie przede wszystkim w komunikacji z klientami detalicznymi, podkreślono.
„Wierzymy, że klienci banków przychylnie przyjmą działania, które dotyczą prostej komunikacji. Chcemy, aby prosty i zrozumiały język polski ułatwił współpracę i budowanie wzajemnych relacji. Będziemy współpracować, w zakresie prostego języka, z innymi instytucjami, w których powstają dokumenty – w tym z instytucjami administracji publicznej. Chcemy, aby łatwy, prosty i przejrzysty język stał się normą w komunikacji w naszym kraju” – wskazano również.
Do deklaracji przystąpiły następujące banki:
- Alior Bank
- Bank BPS
- Bank Gospodarstwa Krajowego
- Bank Millennium
- Bank Ochrony Środowiska
- Bank Pekao
- Bank Pocztowy
- BNP Paribas Bank Polska
- Credit Agricole Bank Polska
- Deutsche Bank Polska
- DNB Bank Polska
- Getin Noble Bank
- ING Bank Śląski
- mBank
- Nest Bank
- PKO Bank Polski
- Raiffeisen Bank International AG Oddział w Polsce
- Santander Bank Polska
- Santander Consumer Bank
- SGB-Bank
Źródło: ISBnews