Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) spadł o 4,8 pkt proc. w ujęciu m/m i wyniósł minus 17,8 pkt w październiku br., wynika z badań przeprowadzonych przez Główny Urząd Statystyczny (GUS).
„Wszystkie składowe wskaźnika uzyskały wartości niższe niż przed miesiącem. Największe spadki odnotowano dla ocen obecnej możliwości dokonywania ważnych zakupów oraz przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (spadki odpowiednio o 8 pkt proc. i 7,2 pkt proc.). Dla pozostałych składowych wskaźnika spadki kształtowały się następująco: 4,7 pkt proc. dla oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego, 2,9 pkt proc. dla oceny obecnej sytuacji ekonomicznej kraju oraz 0,9 pkt proc. dla oceny obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego” – czytamy w komunikacie.
W odniesieniu do października 2020 r. obecna wartość BWUK jest wyższa o 2,2 pkt proc.
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, spadł o 6,4 pkt proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie -14,5.
„Na spadek wartości wskaźnika wpłynęły wszystkie jego składniki. Największy spadek odnoto wano dla oceny możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy (o 10,4 pkt proc.). Dla pozostałych składowych wskaźnika spadki kształtowały się następująco: 7,2 pkt proc dla oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju, 4,7 pkt proc. dla oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego oraz 3,1 dla oceny przyszłego poziomu bezrobocia” – czytamy dalej.
W październiku br. WWUK osiągnął wartość o 4,7 pkt proc. wyższą niż w analogicznym miesiącu 2020 r.
Dla 76,4% respondentów obecna sytuacja epidemiologiczna miała wpływ na odpowiedzi dotyczące koniunktury konsumenckiej (odpowiedzi na pytania dodatkowe w związku z zagrożeniem koronawirusem COVID-19 zamieszczone zostały w załączniku), podano również.
„Spośród osób pracujących (60,8% respondentów), zdecydowaną obawę utraty pracy lub za przestania prowadzenia własnej działalności odczuwa 3,2% respondentów. W przypadku wariantów odpowiedzi 'możliwe’ i 'raczej nie’ odsetek odpowiedzi wynosił odpowiednio 15,1% oraz 41%. Odsetek osób pracujących, które nie mają obaw, wyniósł 38,2%. Niewielka liczba respondentów pracujących (2,5%) nie miała zdania” – czytamy dalej.
Obydwa wskaźniki ufności konsumenckiej mogą przyjmować wartości od -100 do +100. Wartość dodatnia oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych optymistycznie nad konsumentami nastawionymi pesymistycznie, natomiast wartość ujemna oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych pesymistycznie nad konsumentami nastawionymi optymistycznie.
W tym miesiącu przeprowadzono 1 053 wywiadów metodą wywiadu telefonicznego w okresie 4-13 października 2021 r.
Źródło: ISBnews