Sprzedaż opon w Polsce w III kwartale 2021 r. zwiększyła się rok do roku następująco w poszczególnych segmentach: opony do samochodów osobowych o +4%, SUV +26%, dostawczych +20%, motocyklowych +14%, rolniczych +8%, wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO). Udział opon premium ponownie wzrósł o 2 pkt proc. – zarówno w klasie opon do samochodów osobowych, SUV i dostawczych, jak również ciężarowych. Spada natomiast udział opon budżetowych w rynku.
Po trzech kwartałach 2021 roku sprzedaż zwiększyła się: w segmencie opon do samochodów osobowych +22%, SUV +42%, ciężarowych +18%, dostawczych +38%, rolniczych +41%, przemysłowych +9%.
„To kolejny znakomity kwartał w tym roku. Pomimo pracy fabryk pełną parą, cały czas widzimy duży popyt niemal we wszystkich segmentach. Jeśli nie wydarzy się nic niespodziewanego, to może być rekordowy rok. Także w porównaniu do lat sprzed pandemii. Szczególnie budujące jest to, że klienci i kierowcy doceniają wartość i bezpieczeństwo opon klasy premium. Ich udział rynkowy w segmencie osobowym przekroczył poziom 30%” – powiedział prezes PZPO Maciej Winiarz, cytowany w komunikacie.
Wyraźnie widać także wzrosty sprzedaży wobec 2019 roku, co pokazuje nie tylko po-pandemiczne odbicie, ale także realny wzrost rynku.
„W segmencie motocykli mamy bardzo dobry rok w rejestracji nowych i słabszy w używanych maszyn – co powoduje, że efekty w popycie opon motocyklowych będziemy odczuwać w przyszłym sezonie. Niewielki zaś spadek w segmencie ciężarówek w samym trzecim kwartale to jedynie efekt mniejszej sprzedaży w klasie opon budżetowych. W klasach premium i średnich notujemy pokaźne wzrosty. Ich udział w rynku to odpowiednio 41 i 35%” – dodał dyrektor generalny PZPO Piotr Sarnecki.
W całej Europie nie zanotowano zmian sprzedaży opon – jak przykładowo w segmencie opon do samochodów osobowych i ciężarowych, albo spadki – choćby -16% w segmencie opon rolniczych. O 20% wzrosła sprzedaż opon całorocznych, zaś o 11% spadła w przypadku opon letnich, podczas gdy opony zimowe pozostają bez zmian, podano także.
„Podobnie jak w 2020 roku, także w 2021 notujemy silny wzrost w segmencie opon całorocznych – pomimo ogólnych spadków sprzedaży. Dane pokazują również, że początek zdrowienia po pandemii jeszcze nie nastąpił dla naszego sektora. Mamy nadzieję, że nadchodzące miesiące przyniosą bardziej pozytywny trend” – powiedziała sekretarz generalna Europejskiego Związku Producentów Opon i Gumy (ETRMA) Fazilet Cinaralp.
Źródło: ISBnews