Mediana ceny prawie nowych aut o wieku do 2 lat wzrosła w tym roku w Polsce o 15,5% r/r, wynika z analiz Aures Holdings, operatora sieci samochodów używanych AAA Auto.
Na rynku czeskim ten wzrost wyniósł 13,2%, a Węgrzech – 62,3%, jedynie na Słowacji nastąpił spadek o 8,2%, poinformowano.
Oferta tych samochodów w krajach Grupy Wyszehradzkiej zmniejszyła się o 41 597 samochodów.
„Zaskoczył nas gwałtowny wzrost cen sprzedaży niemal nowych samochodów na rynku czeskim. Ogólnie rzecz biorąc, ceny samochodów używanych wzrosły w ciągu ostatniego roku o ok. 10-15%, ale w segmencie samochodów poniżej drugiego roku życia, w przypadku niektórych modeli, często mamy ponad 20%, a w niektórych krajach nawet ponad 30%. W tym momencie zbliżamy się do cen, za które te modele były sprzedawane jako nowe” – powiedział dyrektor operacyjny Aures Holdings Petr Vaněček, cytowany w komunikacie.
Według niego, sytuacja na rynku niemal nowych samochodów nie ulegnie poprawie w najbliższym czasie.
„Doniesienia od producentów samochodów z pewnością nie pomagają uspokoić sytuacji. Wręcz przeciwnie, kilku producentów samochodów już ogłosiło dalsze ograniczenia, a nawet cięcia produkcji, co doprowadziło do kolejnego niedoboru nowych samochodów” – dodał.
Grupa AAA Auto jest częścią Aures Holdings, należącej do brytyjsko-polskiego funduszu inwestycyjnego Abris Capital Partners. W Polsce grupa funkcjonuje jako Autocentrum AAA Auto Sp. z o.o. Spółka posiada 57 oddziałów, w tym 13 w Polsce. AAA Auto sprzedało w Polsce 13,5 tys. aut używanych w 2020 r.
Źródło: ISBnews