Senat wprowadził poprawki do nowelizacji ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, zakładającą zawężenie przypadków, w których możliwe jest żądanie zwrotu całego dofinansowania z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych na dofinansowanie wynagrodzeń pracowników.
Większość poprawek ma charakter legislacyjny i redakcyjny. Wśród poprawek merytorycznych znajdują się m.in. te doprecyzowujące katalog sytuacji, w których konieczny jest zwrot otrzymanego wsparcia.
Nowela zakłada usprawnienie działania wojewódzkich urzędów pracy, na których spoczywa obowiązek realizacji rozliczeń i kontroli wsparcia udzielonego z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych przedsiębiorcom i innym podmiotom poprzez doprecyzowanie przepisów dotyczących rozliczeń i kontroli, a także ewentualnego zwrotów środków, w tym doprecyzowanie przepisów dotyczących zwrotów częściowych i zwrotu całego dofinansowania.
Zakłada m.in. zawężenie przypadków, w których możliwe jest żądanie zwrotu całego dofinansowania.
Zakłada też, ze wojewódzkie i powiatowe urzędy pracy będą miały możliwość występowania do instytucji publicznych, które udzielały wsparcia oraz do organów Krajowej Administracji Skarbowej i Państwowej Inspekcji Pracy o informacje mające znaczenie dla oceny spełniania warunków przyznania świadczeń i prawidłowości wykorzystania przyznanych środków.
Nowela wydłuża także terminy na rozpatrzenie wniosków i przyznanie wsparcia wojewódzkich i powiatowych urzędów pracy. Zgodnie z nowelizacją, dla wniosków rozpatrzonych do 30 czerwca 2021 r., dla których nie dokonano w tym terminie wypłat, kwota dofinansowania będzie mogła być wypłacona nie później niż do 31 marca 2022 r. Natomiast wnioski nierozpatrzone do 30 czerwca 2021 r. mogą być rozpatrzone, a kwota dofinansowania może być wypłacona w terminie do 31 marca 2022 r.
Wprowadzono podstawę prawną do uwzględnienia w Planie finansowym Funduszu Pracy i Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych w latach 2022-2024 kosztów na dalszą realizację zadań wynikających z ustawy COVID-19, a także na koszty obsługi dla wojewódzkich urzędów pracy.
Nowelizacja zakłada utrzymanie dalszego finansowania kosztów obsługi dla wojewódzkich urzędów pracy na dotychczasowym poziomie tj. do 0,5%. Projekt przewiduje również pozytywne zmiany dla pożyczkobiorców korzystających z pożyczek z Funduszu Pracy na podjęcie działalności gospodarczej lub na utworzenie stanowiska pracy.
Dzięki proponowanej zmianie nastąpi dalsze uelastycznienie realizacji obowiązków wynikających z umów pożyczki. Zaproponowano m.in. zmianę okresu, na jaki można zawiesić działalność lub przez który można nie zatrudniać pracownika na utworzonym dzięki pożyczce stanowisku pracy, z 6 miesięcy na okres powiązany z terminem odwołania stanu epidemii – do 3 miesięcy od dnia odwołania stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii.
Nowela zakłada możliwość zaakceptowania niedotrzymania warunków umowy (w zakresie zawieszenia działalności lub niezatrudniania pracownika na utworzonym stanowisku pracy) w odniesieniu do sytuacji, które wydarzyły się przed dniem wejścia w życie proponowanych zmian i odstąpienia od zastosowania sankcji za niedotrzymanie warunków umowy pożyczki określonych w ustawie o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.
Wprowadza też zmiany dla osób, które chciałyby skorzystać z pożyczek z Funduszu Pracy na podjęcie działalności gospodarczej, a które musiały zakończyć prowadzenie działalności gospodarczej w związku ze skutkami gospodarczymi COVID-19.
Źródło: ISBnews