Barometr Nastrojów Konsumenckich GfK – syntetyczny wskaźnik ilustrujący aktualne nastroje Polaków w zakresie postaw konsumenckich – wyniósł -9,2 pkt w listopadzie i spadł o 3,3 pkt proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca, podał Instytut Badania Opinii i Rynku Gfk.
„W listopadzie składowe Barometru Nastrojów Konsumenckich kształtowały się następująco:
– nastąpiło pogorszenie ocen bieżącej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego – składowa spadła o 2,8 pkt proc., z poziomu -4,7 do -7,5;
– nastąpiło istotne pogorszenie ocen przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego – składowa spadła o 6,9 pkt proc., z poziomu -6,5 do -13,4;
– nastąpiło istotne pogorszenie ocen przyszłej sytuacji gospodarczej kraju – składowa spadła o 4,4 pkt proc., z poziomu -33,9 do -38,3;
– nastąpił wzrost skłonności do zakupów – składowa wzrosła o 0,7 pkt proc., z poziomu 21,6 do 22,3″ – czytamy w komunikacie.
Badanie zrealizowano w dniach 5-10 listopada w ramach wielotematycznego badania omnibusowego e-Bus metodą CAWI (wspomaganych komputerowo wywiadów z respondentami z wykorzystaniem ankiety umieszczonej w internecie) na kwotowej, reprezentatywnej przedmiotowo, ogólnopolskiej próbie n=1 000 osób. Struktura respondentów została dobrana z zachowaniem rozkładu wybranych parametrów społeczno-demograficznych odzwierciedlającego rozkład tych cech w populacji generalnej.
Barometr może przyjmować wartości od -100 do +100 i jest to saldo pomiędzy opiniami pozytywnymi a negatywnymi. Dodatnia wartość barometru wskazuje na to, iż w danej fali badania liczba konsumentów nastawionych optymistycznie przeważa nad liczbą konsumentów nastawionymi pesymistycznie. Wartość ujemna barometru oznacza odwrócenie tej proporcji.
Źródło: ISBnews