Sejm przyjął przepisy zakładające wydłużenie terminu ważności dokumentów marynarskich ze względu na pandemię, wydłużenie terminu rekompensat za świadczenie usług transportu publicznego, a także dofinansowanie portu Szczecin-Świnoujście kwotą 360 mln zł. Odrzucił poprawkę Senatu do nowelizacji ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych.
Poprawka miała charakter doprecyzowujący.
Nowelizacja zakłada, że w roku 2022 minister właściwy do spraw budżetu, na wniosek ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej, przekaże spółce Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście papiery skarbowe o wartości 360 mln zł z przeznaczeniem na podwyższenie kapitału zakładowego tej spółki. Jednocześnie łączna wartość nominalna skarbowych papierów wartościowych nie może przekroczyć równowartości 150 mln euro (wcześniej porty otrzymały 328 mln zł).
Nowelizacja wprowadza szereg rozwiązań, związanych z pandemią koronawirusa. Zakłada przedłużenie ważności dokumentów marynarskich do 90 dni od odwołania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii. Zgodnie z międzynarodową konwencją o wymaganiach w zakresie wyszkolenia marynarzy, wydawania im świadectw oraz pełnienia wacht, muszą one być odnawiane w okresach 5-letnich przez ukończenie przeszkolenia uaktualniającego lub zdanie egzaminu. Obecnie ważność tych dokumentów będzie przedłużana automatycznie po pandemii.
Nowela przedłuża do 31 grudnia 2021 r. dofinansowanie rekompensat za świadczenie, zleconych przez organizatorów, usług publicznego transportu zbiorowego w pasażerskich przewozach kolejowych. Z uwagi na skutki pandemii COVID-19 związane z ograniczeniami w przewozie towarów i pasażerów statkami na rzekach, planowane jest zwolnienie przewoźników z opłat za korzystanie z publicznych rzek i śluz. Dodatkowo z opłat tych zwolnieni będą także turyści pływający statkami. Zwolnienie będzie dotyczyć sezonu żeglugowego od 1 marca do 31 grudnia 2022 r.
Nowela wprowadza także przedłużenie o rok okresu obowiązywania planów gospodarowania wodami na obszarach dorzeczy i planów zarządzania ryzykiem powodziowym dla obszarów dorzeczy.
Źródło: ISBnews