W ramach II etapu naboru wniosków do Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej+ do 2028 roku, PKP Polskie Linie Kolejowe (PKP PLK) otrzymały 47 projektów proponowanych do realizacji, o łącznej wartości ok. 18 mld zł, poinformowali prezes Ireneusz Merchel oraz wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel. Ten drugi przypomniał, że budżet programu to 6,6 mld zł, ale będą podejmowane starania o jego powiększenie.
„Efektem naboru dzisiaj jest 47 projektów na kwotę 18 mld zł, które mamy na stole, które mamy w ocenie” – powiedział Bittel podczas konferencji prasowej.
„Liczę, że wspólnie będziemy realizowali jak najwięcej projektów, na jak największą kwotę. Dziś mamy 6,6 mld zł, mam nadzieję, że tę kwotę uda się zwiększyć” – dodał.
Z prezentacji przygotowanej przez PKP PLK wynika, że wnioskodawcy przedstawili 8 projektów punktowych, dotyczących inwestycji w przystanki kolejowe i 39 projektów liniowych. Te drugie obejmują odbudowę lub poprawę parametrów łącznie 443 km nieczynnych linii kolejowych (13 projektów), budowę zupełnie nowych linii kolejowych o łącznej długości ok. 287 km (9 projektów) i rewitalizację linii kolejowych o łącznej długości 710 km (17 projektów). Daje to razem ok. 1,5 tys. km w projektach liniowych.
Najwięcej projektów pochodzi z województw śląskiego (15) oraz lubelskiego, małopolskiego i wielkopolskiego (po 5). Najwięcej kosztować mają projekty z lubelskiego (razem 4,42 mld zł), małopolskiego (3,08 mld zł) i śląskiego (2,31 mld zł).
31 propozycji pochodzi od zarządów województw, a 16 od miast i gmin. Gdyby wszystkie projekty zostały zrealizowane, lepszy dostęp do kolei uzyskałyby 24 miasta powyżej 10 tys. mieszkańców, wynika z prezentacji.
„Mamy czas do 24 lutego, żeby zakończyć ocenę i podjąć decyzję o zakwalifikowaniu do programu, decyzja zostanie podjęta przez Ministerstwo Infrastruktury” – powiedział Merchel.
Wcześniej, w pierwszych dniach stycznia PKP PLK będzie występować o uzupełnienie wniosków, a do końca stycznia przekaże swoje analizy resortowi. Ministerstwo Infrastruktury będzie kwalifikować projekty do obecnego limitu 6,6 mld zł.
„Ta decyzja będzie się odnosiła do puli [finansowej], którą dysponujemy. Będę prowadził rozmowy o zwiększenie alokacji” – zadeklarował Bittel.
Merchel podkreślił, że wszystkie zgłoszone projekty są potrzebne polskiej kolei. Lutowa decyzja o zakwalifikowaniu do realizacji części projektów będzie oznaczać, które z nich zostaną zrealizowane w pierwszej kolejności, ale nie przekreśli pozostałych, wynika z jego słów.
Kryteriami wyboru będą m.in. deklarowana liczba pociągów do uruchomienia po zakończeniu inwestycji, wielkość potencjalnych potoków pasażerskich i koszt jednostkowy wykonania projektu.
Budżet programu to 6,6 mld zł, w tym ok. 5,6 mld zł stanowią środki budżetu państwa. Pozostałe 15% mają dołożyć jednostki samorządu terytorialnego.
Dzięki realizacji programu możliwe będzie przywrócenie połączeń kolejowych do miejscowości, które nie mają obecnie dostępu do tego środka transportu.
Źródło: ISBnews