środa, 21 maja 2025
Inwestycje.pl
  • Giełda
  • Biznes
  • Gospodarka
  • Nieruchomości
  • Waluty
  • Gaming
  • Wideo
  • Konferencje
  • Więcej
    • PRAWO
    • STARTUPY
    • CROWDFUNDING
    • FINANSE OSOBISTE
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Inwestycje.pl
  • Giełda
  • Biznes
  • Gospodarka
  • Nieruchomości
  • Waluty
  • Gaming
  • Wideo
  • Konferencje
  • Więcej
    • PRAWO
    • STARTUPY
    • CROWDFUNDING
    • FINANSE OSOBISTE
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Inwestycje.pl
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Strona Główna Biznes

10% firm handlowych ma za sobą wdrożenie AI wobec 30% średniej we wszystkich branżach

Dodane przez Bartłomiej Supernak
7 maja 2025
w dziale Biznes
0
technologia
0
SHARES
Share on FacebookShare on Twitter

Obecnie 30% dużych i średnich przedsiębiorstw w Polsce ma już za sobą wdrożenia AI, a handel znajduje się poniżej średniej – co dziesiąta firma z tej branży (10%) z sukcesem zaimplementowała tę technologię. W przypadku branży produkcyjnej to 30%, a usługowej – 24%. Dodatkowo ten sektor, częściej niż inne, przerwał rozpoczęty proces implementacji – 13%, usługi – 8%, produkcja – 7%, wynika z badania EY. 

Według raportu „Jak polskie firmy wdrażają AI”, w branży handlowej 10% przedsiębiorstw ma za sobą pierwsze wdrożenie AI, a jednocześnie długi proces analiz możliwych rozwiązań przekłada się na skuteczność – 89% podmiotów uznało, że sztuczna inteligencja pozwoliła im osiągnąć zamierzone cele. Handel najrzadziej ze wszystkich sektorów (22%) wskazywał, że AI przyczyniło się do redukcji liczby rekrutacji na stanowiska niewymagające doświadczenia.

„Przedsiębiorstwa handlowe częściej niż inne branże korzystają z gotowych rozwiązań AI dostarczonych przez zewnętrzne podmioty, a tylko 14% z nich opracowuje własne narzędzia AI. W porównaniu do wyników naszego badania z poprzedniego roku widać bardzo istotny spadek liczby zakończonych wdrożeń (z 20% do 10%) i większy odsetek przerwanych wdrożeń (z 9% do ponad 13%). Może to oznaczać, że tzw. 'nisko wiszące owoce’ zostały już skonsumowane w pierwszej fali wdrożeń AI, a uzyskanie istotnych korzyści biznesowych z szerszej adopcji tej technologii stanowi duże wyzwanie. Dodatkowo, 26% firm z tego sektora, a więc znacznie więcej niż z innych obszarów, wskazuje obawy o bezpieczeństwo – w tym bezpieczeństwo danych – jako barierę w podjęciu decyzji o wdrożeniu. Jest to naturalne dla branży, dla której zaufanie klientów, kontrahentów i partnerów jest kluczowe dla prowadzenia biznesu” – powiedział partner EY Polska, lider zespołu AI Technology Bartosz Pacuszka, cytowany w komunikacie.

Pomimo niższego od innych segmentów rynku odsetka wdrożeń, to handel jest branżą, która najczęściej (89%) wskazywała, że implementacja AI pozwoliła na osiągnięcie zamierzonych korzyści. W przypadku produkcji ten odsetek sięgnął 79%, a usług – 74%. W sektorze handlowym szczególnie docenione były niższe koszty prowadzenia biznesu (47%) oraz zwiększenie skali działania i poprawa jakości usług (oba po 36%). AI był zaś najczęściej wdrażany w obszarach marketingu i analizy rynku (60%), sprzedaży (51%), obsługi klienta (46%) i zarządzania łańcuchem dostaw (40%), podano.

„Od personalizacji doświadczeń zakupowych w e-commerce, przez zarządzanie łańcuchem dostaw, aż po obsługę klienta. Spektrum zastosowania AI w handlu jest bardzo szerokie i w tym sektorze dotyczy też nowych, innowacyjnych obszarów. Dziś już pojawiają się pierwsze sklepy bezobsługowe, a część branży stosuje określane przez sztuczną inteligencję, zmieniające się w czasie rzeczywistym ceny” – powiedział Partner EY-Parthenon, Lider Zespołu Sektora E-commerce Michał Płotnicki.

Branża handlowa częściej niż inne stawia również na zabezpieczenia sztucznej inteligencji. To właśnie w tym sektorze 35% firm wskazało, że inwestuje w cyberbezpieczeństwo AI (w produkcji było to 28%, w usługach – 27%), a co czwarty podmiot w tej kwestii łączy rozwiązania proceduralne (jak szkolenia) z narzędziowymi, zwiększając tym samym odporność na potencjalny atak (w usługach był to co piąty, a w produkcji –18%), podano.

W raporcie wskazano także, że w przypadku wpływu AI na kwestie zatrudnienia, w branży handlowej również widać dużą ostrożność. Ten sektor najrzadziej (22%) wskazywał, że popularyzacja sztucznej inteligencji przyczyniła się do redukcji liczby rekrutacji na stanowiska niewymagające doświadczenia (względem 34% w usługach i 40% w produkcji). Podobnie w przypadku wprowadzania zmian organizacyjnych i operacyjnych spowodowanych podniesieniem efektywności dzięki AI. Handel najrzadziej (21%) spośród sektorów przeprowadzał takie działania (dla porównania w sektorze produkcji było to aż 48%), ale równocześnie najchętniej (49%) poszukuje nowych rozwiązań zwiększających efektywność.

Z raportu wynika też, że 40% firm handlowych zaznaczyło, iż wśród zatrudnionych w nich osób dominuje przekonanie, iż wykorzystanie AI w ich pracy jest nieuchronne i trzeba zdobywać nowe umiejętności w tym zakresie. Jednocześnie przedstawiciele tej branży rzadziej (17%) przejawiali pogląd, że AI zabierze im pracę bądź trwale zmieni jej charakter.

„Pracownicy sektora handlowego są bardzo dobrze zaznajomieni z nowymi technologiami. Magazyny obsługiwane przez samojezdne roboty, systemy skanowania i inwentaryzacji czy boty, pomagające automatyzować obsługę klienta, nie są dziś niczym nowym. AI jest więc kolejnym, choć dużym i istotnym, krokiem rozwoju branży. Kluczowe dla zespołów HR będzie odpowiednie podejście do tej zmiany i pokazanie pracownikom, np. poprzez zapewnienie szkoleń, w jaki sposób narzędzia sztucznej inteligencji mogą pomóc im łatwiej i skuteczniej wykonywać codzienne zadania” – skomentowała partnerka EY Polska i liderka zespołu People Consulting Katarzyna Ellis.

Druga edycja badania „Jak polskie firmy wdrażają AI” została opracowana na zlecenie EY Polska przez Cube Research w ostatnim kwartale 2024 roku na próbie 501 dużych i średnich przedsiębiorstw działające w branżach produkcyjnej, usługowej i handlowej.

Źródło: ISBnews

Tagi: AIEY
Poprzedni post

Orlen szacuje koszty dekarbonizacji na 183 mld zł do 2035 roku

Następny post

Grupa Fabrity analizuje jednocześnie kilka akwizycji, głównie firm do 20 mln zł obrotów

praca

Vercom chce udostępnić platformę RCS Flow Studio w bieżącym roku, liczy na wzrost liczby klientów

wiatrak

Stan zaawansowania budowy morskiej farmy Baltic Power przekroczył 50%

podpis

Sygnity ma aneks do umowy z NBP zwiększający wynagrodzenie o 30 mln zł brutto

dokumenty

PKO BP, Poczta Polska i KIR mają list intencyjny ws. dostępu do e-Doręczeń przez iPKO

morze

Grupa Orlen uruchomiła w Łebie bazę serwisową dla farmy offshore Baltic Power

Miraculum

Miraculum liczy na wzrost eksportu o 40% r/r i odbudowę trwałej sprzedaży do sieci

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najnowsze

Grupa Azoty

Grupa Azoty miała szac. 325 mln zł straty netto, 8 mln zł straty EBITDA w I kw. 2025

ITIT

Comp miał 12,99 mln zł zysku netto, 32,28 mln zł zysku EBITDA w I kw. 2025

Lokum Deweloper

Lokum Deweloper miał 33,16 mln zł zysku netto, 44,67 mln zł zysku EBIT w I kw. 2025

zakupy

Średnia wartość koszyka zakupowego wzrosła o 1,33% m/m do 319,02 zł w kwietniu

stal

Stalprodukt miał 17,45 mln zł straty netto, 21,51 mln zł straty EBIT w I kw. 2025

strona answear

Answear.com miał 3,66 mln zł zysku netto, 3,96 mln zł zysku EBIT w I kw. 2025

biznes

Best miał 4,38 mln zł zysku netto, 61,47 mln zł gotówkowej EBITDA w I kw. 2025

energia

Krajowe zużycie energii elektrycznej spadło o 4,05% r/r w kwietniu

żarówka, energia elektryczna

Produkcja energii elektrycznej spadła o 1,3% do 13,18 TWh w IV 2025, z OZE – 31,4% całości

praca

Vercom chce udostępnić platformę RCS Flow Studio w bieżącym roku, liczy na wzrost liczby klientów

Twitter LinkedIn

Inwestycje.pl to portal, w którym znajdziesz aktualne wiadomości z kraju, bieżące informacje ze spółek, komentarze, analizy i opinie.

ADRES:

INWESTYCJE.PL SP. Z O.O.
Ul. Łąkowa 3/5,
90-562 Łódź

NIP: 7252307078
REGON: 388224470
KRS: 0000885306

KONTAKT:

Ogólny: biuro@inwestycje.pl
Redakcja: redakcja@inwestycje.pl
Współpraca: reklama@inwestycje.pl

©2022 Inwestycje.pl Wszystkie prawa zastrzeżone.

Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Giełda
  • Biznes
  • Gospodarka
  • Nieruchomości
  • Waluty
  • Gaming
  • Wideo
  • Konferencje
  • Więcej
    • PRAWO
    • STARTUPY
    • CROWDFUNDING
    • FINANSE OSOBISTE

©2022 Inwestycje.pl Wszystkie prawa zastrzeżone.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Giełda
  • Biznes
  • Gospodarka
  • Nieruchomości
  • Waluty
  • Gaming
  • Wideo
  • Konferencje
  • Więcej
    • PRAWO
    • STARTUPY
    • CROWDFUNDING
    • FINANSE OSOBISTE

©2022 Inwestycje.pl Wszystkie prawa zastrzeżone.