Deklarowane przez ankietowanych w Polsce nastawienie do podejmowania podróży służbowych nie odbiega zasadniczo od ogólnych wskazań, wynika z raportu Global State of the Consumer Tracker, opracowanego przez firmę doradczą Deloitte. 12% jest skłonnych wyjechać w sprawach biznesowych w nadchodzącym kwartale i jest to wzrost o 2 pkt proc. względem wyniku z grudnia ubiegłego roku.
Na świecie ten odsetek wyniósł w ostatnim badaniu także 12%. Najchętniej w delegację wybraliby się respondenci z Indii (54%), a wręcz przeciwnie uważają Duńczycy, którzy na taki krok zdecydowaliby się zaledwie w 4% przypadków, podano.
„Nastawienie do ewentualnych podróży służbowych zależy od wieku ankietowanych. W Polsce w najstarszej grupie wiekowej (55 lat i więcej) pracownicy zaledwie w 4% przypadków deklarują chęć wyjechania w delegację w ciągu najbliższych trzech miesięcy i tak niskie wskazania utrzymują się od kilku edycji badania Deloitte” – czytamy w komunikacie.
W tym gronie poziom ocen, że wyjazdy biznesowe zostały zastąpione rozwiązaniami technologicznymi, doświadczał na przestrzeni kolejnych edycji znacznie większych wahań. Do listopada 2021 r. sukcesywnie wzrastał, do 30% wskazań, by potem gwałtownie spaść do 13% w grudniu ubiegłego roku i 6% w ostatniej ankiecie. Ogólnie w efektywność zastąpienia delegacji narzędziami zdalnymi wierzy 28% respondentów z Polski, przy średniej na świecie wynoszącej 22% oraz rekordowych wskazaniach w Chinach (61%) i w Kanadzie (6%).
Różnice między Polską a średnią i poszczególnymi krajami są także widoczne w przypadku powodów podejmowania biznesowych wyjazdów. Ogólnie najczęstszym wskazaniem jest udział w konferencji, targach lub wystawie, o czym wspomina 22% ankietowanych, a co piąty celowość widzi w budowaniu relacji z klientami. Polscy pracownicy natomiast najczęściej wyjeżdżają, by pracować wspólnie z partnerem biznesowym (19%) lub na miejscu dokonać weryfikacji poczynionych postępów (15%). W 9% przypadków wskazują zaś nawiązywanie interakcji z klientami, podano także.
„Wpływ przedłużającej się pandemii widać w deklarowanym przez badanych sukcesywnie zmniejszającym się poczuciu bezpieczeństwa w przypadku powrotu do pracy stacjonarnej. W ostatnim badaniu odsetek takich ocen jest mniejszy o kolejne 2 pkt proc. względem ankiety z grudnia i wynosi 46%. We wrześniu ubiegłego roku było to 56%” – podsumował partner, lider zespołu ds. kapitału ludzkiego w Polsce, Deloitte John Guziak, cytowany w komunikacie.
Najnowsza fala badania została przeprowadzona na przełomie stycznia i lutego 2022 r. Była to 27. edycja przeprowadzona globalnie i 21., w której wzięli udział konsumenci z Polski. W sumie eksperci Deloitte przebadali mieszkańców 22 krajów, oprócz Polski, byli to obywatele: Australii, Belgii, Brazylii, Kanady, Chin, Danii, Holandii, Hiszpanii, Francji, Niemiec, Indii, Irlandii, Japonii, Meksyku, Norwegii, RPA, Korei Południowej, Szwajcarii, Szwecji, Włoch, Wielkiej Brytanii, Stanów Zjednoczonych.
Źródło: ISBnews