Polacy coraz chętniej wykorzystują smartfony do czynności związanych z finansami i płatnościami. Za pomocą telefonu loguje się do swojego banku 12,2% badanych, z czego najwięcej (30%) to 40-latkowie, wynika z badania Santander Consumer Banku (Santander CB), zrealizowanego na potrzeby raportu „Polaków portfel własny: wiosenne wyzwania”. Mobilnie z bankowości najczęściej korzystają mieszkańcy metropolii, czyli np. Warszawy czy Krakowa (18%).
„Pandemia koronawirusa wymusza zmianę naszych dotyczących przyzwyczajeń korzystania z usług bankowych. Teraz stawiamy przede wszystkim na rozwiązania online – przez internet już nie tylko weryfikujemy stan konta i robimy przelewy, ale w coraz większym stopniu bierzemy kredyty czy robimy zakupy na raty. Wiele wskazuje na to, że będzie to już stały trend. Takie bankowanie jest nie tylko wygodne i szybkie, ale także bezpieczne. Przy pożyczkach online oferujemy pełen dostęp do dokumentacji w formie elektronicznej, a potwierdzenie tożsamości klienta odbywa się za pomocą przelewu weryfikacyjnego” – powiedział członek zarządu Santander CB Piotr Dolata, cytowany w komunikacie.
Niemal 23% Polaków korzysta na smartfonach z nawigacji, 17% z mediów społecznościowych, a 14% z serwisów informacyjnych, wynika również z badania. Smartfon i aplikacje na nim zainstalowane są już niezbędnym elementem życia nie tylko dla najmłodszej grupy badanych (18-29 lat). Wcale nie mniejszą aktywność wykazują tu 30- i 40-latkowie. 40% osób wieku 30-39 lat rozmawia przez komunikatory, 35% korzysta z serwisów społecznościowych, a 30% z portali informacyjnych na smartfonach. Z kolei niemal połowa 40-latków (49%) włącza w telefonie nawigację.
Smartfon jako narzędzie towarzyszące nam w wielu różnych czynnościach wymaga jednak specjalnej uwagi. Prawie połowa badanych (42,4%) nie udostępnia smartfonów osobom trzecim. Zabezpieczamy je wciąż głównie za pomocą kodu PIN (36,4%), ale coraz popularniejsze stają się rozwiązania biometryczne, takie jak rozpoznawanie twarzy czy odcisku kciuka (21,8% wskazań). Co piąty zapytany (20,4%) deklaruje, że pobiera aplikacje wyłącznie z zaufanego źródła, a niecałe 17% ogranicza im dostęp do danych o sobie, np. tych dotyczących lokalizacji czy wglądu w zdjęcia, podkreślono.
„Pamiętajmy o tym, żeby nie klikać w podejrzane maile lub SMS-y, bo może być to próba wyłudzenia naszych danych. Warto wyrobić też w sobie nawyk wylogowywania się z aplikacji czy serwisów. Badanie pokazuje, że w przypadku bankowych witryn online na szczęście zazwyczaj stosujemy się do tej zasady. Tylko 2,4% Polaków wskazało, że nie wylogowało się z systemu transakcyjnego swojego banku, tymczasem w przypadku mediów społecznościowych odsetek ten wzrasta do niemal 17%” – dodał Dolata.
Więcej niż co dziesiąty ankietowany (11%) przyznał, że w żaden sposób nie dba o bezpieczeństwo swojego smartfona. W tej grupie są głównie osoby starsze – 37% 60-latków i 31% 70-latków.
Badanie na zlecenie Santander Consumer Banku w ramach raportu „Polaków portfel własny – wiosenne wyzwania” wykonał Instytut Badań Rynkowych i Społecznych IBRiS, na początku marca 2020 roku, na próbie reprezentatywnej dla ogółu Polaków. Badanie zrealizowane metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów telefonicznych (CATI). N=1000.
Źródło: ISBnews