Zamknięcie działalności rozważa 26,6% browarów, a 94% browarów ocenia realia prowadzenia działalności jako gorsze, nawet w porównaniu do okresu lockdownów związanych z pandemią, wynika z badania „Barometr piwowara” zrealizowanego przez Agencję Badań Rynku i Opinii SW Research na zlecenie Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie (ZPPP – Browary Polskie).
„Pierwsze poważne trudności przyniósł rok 2020 z podwyżką akcyzy o 10% w pierwszym miesiącu i pandemią koronawirusa w kolejnych. Piwo jako napój podlegający sezonowości i którego wzorce konsumpcji są powiązane z HoReCa i dużymi eventami zanotowało w tym czasie istotne spadki sprzedaży. Nowe problemy, z którymi mierzą się obecnie producenci – wzrost cen, koszty energii, bariery w pozyskaniu surowców, powodują, że mimo zniesienia pandemicznych restrykcji kondycja browarów nie poprawia się. Z dużym niepokojem przyjęliśmy też informację o drugiej w ciągu dwóch lat podwyżce akcyzy od piwa o 10% oraz po 5% w perspektywie najbliższych pięciu lat” – powiedział dyrektor generalny ZPPP – Browary Polskie Bartłomiej Morzycki, cytowany w komunikacie.
W konsekwencji 94% browarników ocenia, że warunki prowadzenia działalności gospodarczej pogorszyły się, nawet względem okresów obowiązywania ścisłych obostrzeń powodowanych pandemią. 26,6% browarów bierze pod uwagę nawet zakończenie działalności.
Główne utrudnienia w prowadzeniu biznesu, których obawia się obecnie ponad 95% przedsiębiorców z branży piwowarskiej, związane są z rosnącymi kosztami paliw, energii oraz surowców (97% wskazań), dostępnością surowców (62,3%) oraz zwiększeniem obciążeń podatkowych (54,1%). Mogą one przełożyć się na dalszy spadek sprzedaży, jak też na wstrzymanie inwestycji i redukcję zatrudnienia. Z badania SW Research wynika, że więcej niż co czwarty browar na rynku (28%) zamierza zrezygnować z planowanych inwestycji, niemal połowa (45,3%) nie planuje zwiększenia zatrudnienia, a znacząca część (23,4%) je zmniejszy, podkreślono.
„Obserwujemy, jak podwyżki akcyzy destabilizują branżę i jej łańcuch wartości, szczególnie w postpandemicznej rzeczywistości. Część sektora gastronomii, w której piwo stanowiło główne źródło dochodów, nadal nie zdołała się odbudować. Dlatego naszymi głównymi postulatami dotyczącymi wsparcia przedsiębiorców z sektora piwowarskiego są wstrzymanie podwyżek akcyzy na 2 lata i obniżenie VAT w gastronomii dla piwa” – wskazał dyrektor generalny.
Wśród oczekiwanych działań pomocowych respondenci wymieniali też obniżenie CIT dla przedsiębiorców (43,8%), możliwość odbioru akcyzy za niesprzedane piwo (26,6%), a także zmniejszenie stawek ZUS, możliwość odliczania składki zdrowotnej czy powrót do składek zryczałtowanych ZUS.
Badanie „Barometr piwowara” zrealizowano na zlecenie ZPPP – Browary Polskie, CAWI, lipiec-sierpień 2022 r. W badaniu wzięły udział 64 browary (spośród 363 na polskim rynku), 90% ankietowanych reprezentuje browary średnie i małe.
Źródło: ISBnews