Spośród ankietowanych hotelarzy 3/4 oceniło zakończony sezon wakacyjny dobrze, 15% źle, a dla 11% nie miał istotnego znaczenia, wynika z badania Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego (IGHP). Przyczyniły się do tego wyniki sierpnia, które były lepsze od lipca zarówno w obiektach wypoczynkowych, jak i biznesowych.
„Hotelarze pozytywnie ocenili wakacje. Dla całej grupy ankietowanych 3/4 hoteli ocenia sezon wakacyjny dobrze, w tym 1/3 poniżej oczekiwań. 15% obiektów oceniło go źle, a dla 11% nie ma on istotnego znaczenia. Co zrozumiałe, oceny różnią się w podziale na hotele biznesowe i wypoczynkowe. Te pierwsze w 54% oceniają wakacje dobrze (28% poniżej oczekiwań), 21% źle, a dla 1/4 nie mają one znaczenia. Obiekty wypoczynkowe w 94% oceniają dobrze (53% poniżej oczekiwań), żaden hotel nie zaznaczył odpowiedzi źle i dla 3% nie mają one znaczenia” – czytamy w komunikacie.
„Dane dotyczące przyjętych rezerwacji na wrzesień są na wyższym poziomie niż miesiąc temu dla sierpnia. Wynika to przede wszystkim ze znacznie lepszych prognoz w hotelach biznesowych, ale również z dobrych prognoz w obiektach wypoczynkowych, pomimo zakończenia okresu wakacji. Wśród całej grupy ankietowanych 21% hoteli (o 3 pkt proc. mniej niż w lipcu) wskazuje aktualną frekwencję poniżej 30%. Obłożenie powyżej 50% posiada połowa obiektów (o 9 pkt proc. więcej niż w lipcu). Grupa hoteli 'środka’, tj. z prognozą obłożenia w zakresie 30-50%, wyniosła 30%. W hotelach biznesowych 21% nie przekracza frekwencji 30%, a powyżej 50% wskazuje 40%. Grupa hoteli z prognozą obłożenia w zakresie 30-50% jest podobna i wynosi 39% Wskaźniki aktualnego obłożenia dla obiektów wypoczynkowych to 61% z frekwencją powyżej 50%, w tym 1/4 jest zapełniona w więcej niż 70%, a obiektów z obłożeniem poniżej 30% jest 22%” – podano.
IGHP wskazała, że hotele poprawiły w sierpniu r/r obłożenie dzięki dobrym wynikom obiektów wypoczynkowych, a tempo wzrostu średnich cen utrzymało się na podobnym poziomie jak miesiąc wcześniej, podano. Łącznie, hoteli z frekwencją poniżej 30% było 8%, natomiast obłożenie powyżej 50% zanotowało 85% obiektów (8 pkt proc. więcej niż lipcu), w tym 60% powyżej 70% (13 pkt proc. powyżej lipca).
„W grupie hoteli biznesowych blisko 3/4 uzyskało obłożenie powyżej 50%, w tym 38% powyżej 70% To wyniki lepsze niż w lipcu o ok. 10 pkt proc. Frekwencji 30% nie osiągnęło 13% hoteli. Wśród obiektów wypoczynkowych obłożenie było jeszcze wyższe niż miesiąc temu: 94% hoteli zapełniło się więcej niż w połowie (o 8 pkt proc. lepiej), w tym 78% z obłożeniem powyżej 70%. Obiektów, które zanotowały frekwencję poniżej 30%, było tylko 3%” – czytamy także.
Dla 1/3 hoteli frekwencja w sierpniu pogorszyła się r/r, w tym 16% obiektów zanotowało obniżenie do 5 pkt proc., ale połowa hoteli poprawiła obłożenie r/r, w tym 22% obiektów uzyskało frekwencję wyższą do 5 pkt proc. 17% hoteli miało wyniki na tych samych poziomach, jak w zeszłym roku, podano.
IGHP wskazała też, że podobnie jak w lipcu, hotele biznesowe w sierpniu wypadły słabiej od wypoczynkowych. Dla 33% wskaźnik obłożenia poprawił się r/r, z identycznym wskaźnikiem 11% we wszystkich trzech grupach (wzrost do 5 pkt proc., do 10 pkt proc. i powyżej 10 pkt proc.). 49% hoteli zanotowało obniżenie obłożenia, w tym 26% stanowiła grupa z frekwencją niższą do 5 pkt proc. Wśród obiektów wypoczynkowych, dla 72% wskaźnik obłożenia poprawił się r/r, w tym najliczniejszą grupę 39% stanowiły obiekty, które zanotowały wzrost frekwencji do 5 pkt proc. 17% obiektów pogorszyło obłożenie, z najliczniejszą grupą 8% hoteli z frekwencją niższą do 5 pkt proc.
„W sierpniu średnie ceny rosły rok do roku, a tempo ich wzrostu utrzymało się na poziomie poprzedniego miesiąca. Odpowiedzi wskazują, że 70% hoteli (o 1 pkt proc. więcej niż w lipcu) podniosło ceny w stosunku do sierpnia 2023 r., w tym prawie połowa (49%) odnotowała wzrost do 10% 30% hoteli uzyskało ceny na poziomie zeszłego roku lub niższe, w tym 16% utrzymało te same ceny, a 10% zanotowało spadek do 10%” – czytamy dalej w materiale.
W ankiecie przeprowadzonej online w dniach 1-6 września 2024 roku wzięło udział 159 hoteli zlokalizowanych we wszystkich województwach. Spośród nich 70% położonych jest w miastach. 1/3 to obiekty sieciowe. Większość ankietowanych (84%) to hotele liczące do 150 pokoi, 61% ma mniej niż 100 pokoi, a średnia wielkość obiektu wyniosła 93 pokoje. Hotele, w których przeważa ruch biznesowy, stanowiły 38%, 23% specjalizuje się w turystyce wypoczynkowej a łączące segment biznesowy z turystycznym to 39%. Dominującymi formami biznesu hotelowego wśród ankietowanych obiektów są mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa (92%).
Źródło: ISBnews