Produkty w opakowaniach nadających się w całości do recyklingu wybiera 31% klientów, a 29% szuka takich z jak najmniejszą ilością plastiku, wynika z raportu „Trendy w ekozakupach Polaków” przygotowanego na zlecenie Farmy Świętokrzyskiej. Zdaniem ekspertów, rosnąca świadomość ekologiczna konsumentów będzie wymagała od marek bardziej rzetelnego podejścia do pakowania produktów.
„Nawet najbardziej atrakcyjny produkt bez odpowiedniego opakowania nie zdobędzie szerokiego uznania na rynku. Jednak konsumenci mają coraz większą wiedzę i świadomie podejmują decyzje zakupowe, co wybija ekologiczność opakowania na wysokie miejsce. A już szczególnie w przypadku produktów bio. Najlepiej znaleźć złoty środek, który połączy funkcjonalność, ekologię i wygląd. W przypadku bardziej złożonych opakowań warto opisać je w sposób, który ułatwi klientom recykling” – powiedział prezes Farmy Świętokrzyskiej Łukasz Gębka, cytowany w komunikacie.
Z raportu Farmy Świętokrzyskiej wynika, że 4 na 10 konsumentów stara się wybierać produkty w funkcjonalnych opakowaniach. Szczególną uwagę zwracają na to osoby powyżej 55. roku życia (46% wskazań). 36% konsumentów tam, gdzie to możliwe, kupuje żywność bez opakowań, by ograniczać ilość produkowanych śmieci. Niemal jedna trzecia (31%) wybiera te, które w całości nadają się do recyklingu. Sprawdzają to szczególnie osoby powyżej 55. roku życia (39% wskazań).
Z kolei 29% respondentów zwraca szczególną uwagę na produkty opakowane z wykorzystaniem jak najmniejszej ilości plastiku. Kolejną metodą stosowaną przez klientów jest zakup jak największych gramatur produktów, dzięki czemu korzystają z nich dłużej. Jedna piąta przyznała, że do sklepu chodzi z własnymi pojemnikami i woreczkami i pakuje w nie jedzenie zamiast korzystać z jednorazowych torebek, podkreślono.
Zdaniem połowy konsumentów zmianą konieczną na rynku żywności jest ograniczenie pakowania produktów spożywczych w folię i inne nieekologiczne opakowania. Uważają tak częściej kobiety (56% wskazań) niż mężczyźni (41% wskazań).
„Z naszych badań wynika, że klienci chcą kupować żywność zapakowaną w ekologiczny sposób. Niestety często nie mają wyboru. Wciąż spora część produktów spożywczych pakowana jest w plastik czy inne bardziej złożone materiały, których recykling nie jest prosty. Zmiana tej sytuacji powinna być jednym z priorytetów wszystkich producentów i sprzedawców żywności” – zakończył Gębka.
Dane prezentowane w raporcie „Trendy w ekozakupach Polaków” zostały przygotowane i opracowane na zlecenie Farmy Świętokrzyskiej przez Ogólnopolski Panel Badawczy Ariadna. Reprezentatywna próba badana wyniosła N=1 077. Dobrano ją z ogólnopolskiej próby Polaków w wieku od 18-tu lat wzwyż. Próba wyjściowa odpowiadała strukturze populacji m.in. pod względem płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania w kwotach łącznych.
Źródło: ISBnews