Wśród prezesów firm w Polsce 39% planuje jedną lub więcej akwizycji w 2025 r. wobec 54% na świecie, wynika z 28. globalnego badania szefów firm (CEO Survey), przeprowadzonego przez PwC. Dla polskich prezesów kluczowe będzie rozwijanie strategii M&A ukierunkowanych na regiony o dużym potencjale wzrostu, takich jak Europa Środkowo-Wschodnia; brak takiej aktywności może w dłuższej perspektywie skutkować utratą pozycji na dotychczasowych rynkach.
„Choć światowi prezesi są bardziej zachowawczy niż w ubiegłym roku – 54% z nich planuje jedną akwizycję lub więcej, to wciąż mają większy apetyt na transakcje niż nasi rodzimi prezesi (39%). Polskie firmy częściej niż globalne skupiają się na akwizycjach na rynku lokalnym, co ogranicza ich zdolność do dywersyfikacji i skalowania działalności międzynarodowej. Taka strategia, choć mniej ryzykowna, ogranicza możliwości rozwoju i zwiększa podatność na zmiany lokalnych warunków rynkowych” – czytamy w raporcie.
Z opracowania wynika, że 46% CEO w Polsce nie planuje żadnej akwizycji w najbliższych 3 latach, wobec 30% na świecie.
Jak wskazał partner i członek zarządu PwC Polska, lider działu Deals Adam Demusiak „polskie firmy wykazują zachowawcze podejście do akwizycji, co wynika z lokalnych wyzwań gospodarczych, takich jak ograniczony dostęp do taniego finansowania oraz niepewność regulacyjna i makroekonomiczna”.
Według niego dla polskich firm kluczowym krokiem powinno być rozwijanie strategii akwizycji, które uwzględniają możliwości na rynkach zagranicznych, szczególnie w regionie Europy Środkowo-Wschodniej”.
„Szczególnie w okresie niepewności makroekonomicznej można zrealizować ambitne/duże akwizycje w Europie w przy atrakcyjnych dla kupującego wycenach. W tym kontekście istotna jest aktywna analiza rynków zagranicznych, regularna identyfikacja celów przejęć oraz budowa kompetencji w zakresie integracji operacyjnej i realizacji efektów synergii. Akwizycje to także szansa na zdobycie nowych technologii oraz nowych rynków zbytu” – podkreślił Demusiak.
Badanie zostało przeprowadzone wśród 4 701 światowych szefów firm, w tym 41 w Polsce i 153 w Europie Środkowo-Wschodniej na przełomie października i listopada 2024 roku.
Źródło: ISBnews