Prawie 2/5 firm (39,3%) zamierza zwiększyć budżet przeznaczony na cyfryzację w najbliższych 12 miesiącach. W 2021 r. odpowiedziało tak 16% respondentów. Z kolei 34,7% chce obecnie utrzymać go na dotychczasowym poziomie (68% w 2021 r.), wynika z raportu „Digi Index”, który jest tworzony od trzech lat przez Siemensa. Dziś 70% firm deklaruje, że inwestuje w digitalizację i jest w stanie dokładnie określić procent nakładów na ten cel – w ub.r. takich odpowiedzi było 28%.
Wskaźnik Digi Index 2022 wzrósł o 0,6 pkt r/r do 2,4 pkt. w 2022 r. Wskaźnik ten w 4-punktowej skali określa digitalizację branż: Machinery, Chemistry&Pharmacy, Automotive oraz Food&Beverages.
„Rezultat poniżej 2 pkt oznacza bardzo niski, nawołujący do pilnych wdrożeń, wynik. Przez ostatnie dwa lata mieliśmy do czynienia właśnie z taką sytuacją. W tym kontekście wzrost do poziomu 2,4 pkt. napawa optymizmem” – czytamy w komunikacie poświęconym raportowi.
„Badanie przeprowadzone zostało w szczególnym momencie – kiedy rosnąca koniunktura, napędzana powolnym wychodzeniem z pandemicznego kryzysu, została zakłócona wojną w Ukrainie. Tegoroczne wskaźniki Digi Index wprost wskazują, że niepewność rynkowa wcale nie wpłynęła negatywnie na stosunek do digitalizacji. Wręcz przeciwnie – pogłębiła jedynie zainteresowanie rozwiązaniami stanowiącymi podstawy przemysłu 4.0” – skomentował prezes (CEO) oraz dyrektor Digital Industries w Siemens Polska Maciej Zieliński, cytowany w komunikacie.
W 2022 r. 70% firm deklarowało, że inwestuje w digitalizację i jest w stanie dokładnie określić procent nakładów na ten cel. Rok wcześniej takich odpowiedzi było 28%. Z tegorocznych badań wynika, że 39,3% firm zamierza zwiększyć budżet przeznaczony na cyfryzację w najbliższych 12 miesiącach. W 2021 r. tak odpowiedziało 16% respondentów. Z kolei 34,7% chce obecnie utrzymać go na dotychczasowym poziomie (68% w 2021 r.), podano także.
Producenci twierdzą, że główne przewagi, jakie daje cyfryzacja, to wyższa wydajność, a finalnie również oszczędności dla spółki. Inwestujący w digitalizację zyskują też większe bezpieczeństwo, wyższą jakość produktu i znacznie większe możliwości wprowadzania nowych, innowacyjnych rozwiązań. Z kolei główną barierą dla digitalizacji firm jest brak finansowego wsparcia. Warto pamiętać, że wewnętrzny audyt pozwoli firmom określić swoje potrzeby i teoretyczne starty wynikające z aktualnych procesów. Dzięki współpracy w tej kwestii z dostawcą cyfrowych rozwiązań możliwe jest oszacowanie ROI. Na tym etapie przedsiębiorstwa często dowiadują się o tym, że inwestycja sama się sfinansuje w akceptowalnym okresie, wymieniono w materiale.
Cyfryzacja rozwija się znacznie szybciej w dużych firmach. Przedsiębiorstwa zatrudniające 150-249 pracowników istotnie częściej deklarują, że transformacja cyfrowa jest wdrażana. Z kolei mniejsze zakłady (100-149 pracowników) oraz firmy, które działają tylko w kraju, oceniają, że budżet przeznaczony na wdrożenie cyfrowej transformacji w firmie ma raczej niski priorytet.
Badanie przeprowadzono w całej Polsce na próbie losowo-warstwowej N=150 firm produkcyjnych zatrudniających 50-249 pracowników. Zostało opracowane przez Instytut Keralla Research.
Źródło: ISBnews