Blisko 55% mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw w III kwartale br. informowało o podwyżkach, z czego około 15% już podniosło ceny, a kolejne 40% planuje zrobić to do końca roku, wynika z badania przygotowanego na zlecenie BIG InfoMonitor. Gdy uwzględnimy zarówno tych, którzy już to zrobili, oraz zapowiadających zmiany, to wyższe ceny w tym roku znajdziemy w ofertach ponad 54% mikrofirm, 60% małych firm i 44% średnich.
„Najczęściej wzrost cen przewidują firmy z branży budowlanej – ok. 63%, przy czym już wcześniej ponad 16% przedsiębiorców budowlanych podniosło swoje stawki. Podwyżki planuje też połowa przedstawicieli branży transportowej. Nieco mniejsze 'szanse’ na wyższe ceny są w usługach, handlu i przemyśle. Jednocześnie niemal 32% nie zamierza zwiększać cen, a w tej grupie ponad 22% rozważa nawet ich obniżkę” – czytamy w komunikacie.
Jak zaznaczają sami przedsiębiorcy, do podnoszenia cen skłaniają ich głównie rosnące koszty pracy. Dużym obciążeniem są one przede wszystkim dla przemysłu i handlu. Branża transportowa oraz budowlana także borykają się z rosnącymi wynagrodzeniami, ale częściej przyczyn podwyżki cen upatrują w wyższych rachunkach za gaz i prąd oraz inflacji. Ta ostatnia jest też najczęściej wskazywana przez firmy usługowe, wynika ze „Skanera MŚP”.
„Przedsiębiorcy odczuwają trzy czynniki negatywnie wpływające na koszty: jedne z najwyższych stóp procentowych w UE, wysokie koszty pracy – planowany poziom płacy minimalnej 2025 r. to 4 626 zł oraz jedne z najwyższych cen energii. Obecnie doszedł kolejny czynnik związany z odbudową na terenach objętych powodzią, co spowoduje wzrost popytu na materiały budowlane i robociznę, a tym samy na wzrost kosztów prac budowlanych” – powiedział główny analityk BIG InfoMonitor Waldemar Rogowski, cytowany w materiale.
Ponad 28% firm przemysłowych przy planowaniu podwyżek bierze pod uwagę rosnącą rolę, a przede wszystkim koszt pośredników. Jak wskazuje badanie „Skaner MŚP” wykonane dla BIG InfoMonitor, co trzeci mikro-, mały i średni przedsiębiorca uważa, że musi szybko dopasować swoje ceny z uwagi na panującą tendencję na rynku. Przedsiębiorcy, szczególnie w transporcie, którzy od lat zmagają się z dużą liczbą wakatów, chcą zwiększyć swoje wpływy, aby podnieść pensje i przyciągnąć nowych pracowników.
Co piąty podmiot zatrudniający od 10 do 249 osób zaznaczył, że wyzwaniem dla niego jest szukanie nowych rynków zbytu. Takiej odpowiedzi udzieliło jednocześnie zaledwie ok. 13% najmniejszych firm. Jedynie 7% badanych stwierdziło, że nie widzi obecnie żadnych wyzwań.
Badanie „Skaner MSP” realizowane wśród mikro-, małych i średnich firm, przeprowadzone przez Instytut Badań i Rozwiązań B2B Keralla Research, na próbie 500 firm sprzedających z odroczonym terminem płatności, techniką wywiadów telefonicznych, III kw. 2024.
Źródło: ISBnews