Możliwości sztucznej inteligencji nie tylko w zadaniach mechanicznych, lecz także w kontekście strategicznych decyzji biznesowych dostrzega 42% polskich managerów, wynika z raportu SAP Polska „Biznes napędzany cyfrowo. Rozwój w obliczu przemysłu 5.0”. Może to świadczyć o ewolucji roli sztucznej inteligencji w przedsiębiorstwach, podkreślono.
„Badania wskazują, że to marketing (45%), obsługa klienta (42%), e-commerce (38%) oraz planowanie i analiza finansowa (32%) są głównymi obszarami, w których polskie firmy już korzystają z AI. To dziedziny, w których stosunkowo dużo jest powtarzalnych, możliwych do zautomatyzowania zadań. Jednocześnie 54% menedżerów deklaruje wykorzystanie AI do prostych zadań. Zaskakiwać może jednak wysoki odsetek badanych deklarujących, że sztuczna inteligencja już wspiera ich biznes w podejmowaniu strategicznych decyzji. To pokazuje, jak AI staje się coraz bardziej integralną częścią funkcjonowania przedsiębiorstw. Przeznaczenie i rola sztucznej inteligencji w życiu firm już ewoluuje, a coraz większa liczba zadań, w których może wspierać zarządy, przekłada się stopniowo na kluczowe procesy” – czytamy w komunikacie.
Polskie przedsiębiorstwa coraz śmielej podążają ścieżką innowacji, stawiając na AI jako narzędzie optymalizujące operacje biznesowe i umacniające konkurencyjność na rynku. Napotykają jednak na tej drodze wyraźne przeszkody. Głównymi wyzwaniami wdrożenia AI są obawy pracowników. Niemal 40% menedżerów postrzega je jako główną barierę w pełniejszym wykorzystaniu AI. Inną kwestią związaną z wpływem zespołu na inwestycje w sztuczną inteligencję są braki kompetencyjne w firmie (34%). Istotnymi barierami mogą być też kwestie organizacyjne i regulacyjne. Badani wskazywali stosunkowo często takie wyzwania, jak niepewna sytuacja prawna i regulacyjna w kontekście AI (33%) oraz trudna integracja z obecnie używanymi rozwiązaniami (28%). W TOP 5 wyzwań znalazły się także koszty implementacji oprogramowania (31%). Kluczowym jest zatem zarządzanie zmianą oraz edukacja zespołów, aby przekształcić potencjalne bariery w możliwości rozwoju, podkreślono.
Badanie SAP pokazuje, że kluczowe motywacje do inwestowania w rozwój rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji sprowadzają się do kwestii zwiększających szybkość działania, maksymalne wykorzystanie potencjału zasobów ludzkich oraz korzyści finansowe. Najwięcej, bo 4 na 10 firm, chce inwestować w AI, by optymalizować czas pracy zespołu. 38% badanych do inwestycji w AI motywuje perspektywa uzyskania wyższej efektywności kosztowej, na którą w ich przedsiębiorstwach kładziony jest coraz większy nacisk. 36% menedżerów przyznaje z kolei, że powodem zachęcającym ich organizację do rozwoju w zakresie narzędzi opartych o AI jest konieczność szybkiej optymalizacji kosztów funkcjonowania.
„Skala wykorzystania sztucznej inteligencji w biznesie będzie systematycznie rosnąć – to opinia, którą podziela zdecydowana większość badanych polskich firm. Polskie przedsiębiorstwa przewidują także wzrost nakładów na rozwój AI. Największe wzrosty środków przeznaczanych na AI spodziewane są w bezpieczeństwie (57%) oraz zarządzaniu danymi (56%). Zbliżony wynik uzyskały także obszary związane z marketingiem i obsługą klienta (odpowiednio 56% i 55%). Jednocześnie badani mają świadomość, że organizacje nieinwestujące w AI stracą przewagę nad konkurencją i podkreślają konieczność adaptacji do szybko zmieniającego się środowiska biznesowego” – czytamy dalej.
Źródło: ISBnews