Dla blisko połowy hoteli (47%) wskaźnik obłożenia pogorszył się w ujęciu rocznym w lipcu, zaś poprawił się dla 34%, wynika z ankiety Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego (IGHP). Zdecydowana większość hoteli (78%) odnotowała zwiększenie cen r/r, jednak dla co najmniej połowy hoteli wzrost ten był niższy od wskaźnika średniej inflacji, podała też Izba.
Według ankietowanych, wyniki lipca były bardzo zbliżone do czerwcowych. I choć zwiększyła się grupa hoteli z frekwencją mniejszą niż 30% (11%), to obłożenie powyżej 50% zanotowało 3/4 hoteli (tak samo jak w czerwcu), w tym 47% obiektów powyżej 70%, podano.
„Poziom obłożenia hoteli odbiegał jednak od wyników uzyskanych rok temu. Dla blisko połowy hoteli (47%) wskaźnik obłożenia pogorszył się, w tym 28% obiektów zanotowało obniżenie frekwencji do 10 pkt proc., a 14% – w zakresie 11-20 pkt proc. Z kolei 34% obiektów poprawiło obłożenie w stosunku do lipca ubiegłego roku, z wyraźnie najliczniejszą grupą 21% hoteli z frekwencją wyższą do 10 pkt proc. 17% obiektów uzyskało obłożenie na tych samych poziomach co w roku ubiegłym. Dane te były bardzo zbliżone w podziale na hotele biznesowe i wypoczynkowe” – czytamy w komunikacie.
„Spadek frekwencji hotele starają się nadrabiać średnimi cenami. Odpowiedzi wskazują, że zdecydowana większość hoteli (78%) odnotowała zwiększenie w stosunku do lipca 2022 r. Dokładnie połowa obiektów zanotowała wzrost do 10%, w przedziale 11-20% – 17% hoteli, a powyżej 20% – 11%. Oznacza to jednak, że dla co najmniej połowy hoteli wzrost cen jest poniżej wskaźnika średniej inflacji, a więc realnie oznacza spadek” – czytamy dalej.
W lipcu goście zagraniczni stanowili średnio dla całej grupy ankietowanych 25%. Hotele biznesowe zanotowały wskaźnik 29%, a w obiektach wypoczynkowych wyniósł on 18%.
„Dane dotyczące przyjętych rezerwacji na sierpień, podobnie jak w lipcu, potwierdzają, że jest to tradycyjnie słabszy okres dla hoteli biznesowych i jednocześnie bardzo dobry dla obiektów wypoczynkowych. Prognozy, dla całej grupy ankietowanych hoteli, są nieco lepsze niż dla lipca miesiąc temu. 28% hoteli wskazuje aktualną frekwencję poniżej 30%, ale obłożenie powyżej 50% posiada połowa ankietowanych. W hotelach biznesowych 42% nie przekracza frekwencji 30%, a powyżej 50% wskazuje 27%. Wskaźniki aktualnego obłożenia dla obiektów wypoczynkowych to 7% z frekwencją poniżej 30% i 84% z obłożeniem powyżej 50%, w tym 32% powyżej 70%” – napisano także w informacji.
W ankiecie przeprowadzonej w dniach 3-8 sierpnia 2023 roku wzięło udział 131 hoteli zlokalizowanych we wszystkich województwach. Spośród nich 67% położonych jest w miastach. 26% to obiekty sieciowe.
Źródło: ISBnews