Ok. 55% polskich prezesów (na świecie: 45%) wątpi, że obecna ścieżka rozwoju ich firmy zapewni jej rentowność przez następną dekadę, co sygnalizuje konieczne transformacje, wynika z 27. globalnego badania szefów firm (CEO Survey), przeprowadzonego przez PwC. Prezesi częściej niż rok temu spodziewają się wzrostu gospodarczego na świecie, przy czym w Polsce jest znacznie więcej optymistów – 61% badanych oczekuje wzrostu globalnego PKB wobec 38% ogółem.
„Z 27. globalnego badania szefów firm wynika, że prezesi dokonują znaczących zmian w modelach biznesowych, ale jeszcze bardziej martwią się o ich długoterminową rentowność. Chociaż 4 702 dyrektorów generalnych, którzy wzięli udział w tegorocznej ankiecie, jest bardziej optymistycznie nastawionych do globalnego wzrostu gospodarczego niż w roku ubiegłym, 45% z nich w dalszym ciągu nie ma pewności czy ich firmy przetrwają na obecnej ścieżce w ciągu najbliższych 10 lat (a w Polsce ten odsetek jest jeszcze wyższy i wynosi aż 55%)” – czytamy w komunikacie poświęconym raportowi.
Technologia w opiniach prezesów staje się czynnikiem numer 1, który przynosi i wspiera budowanie długoterminowej wartości. 56% prezesów na świecie uważa, że technologiczny skok będzie miał najistotniejszy wpływ na ich firmy w ciągu najbliższych trzech lat, w porównaniu z 39% w Polsce. Szefowie firm w naszym kraju mają świadomość, że transformacja cyfrowa i innowacje są teraz niezbędne, żeby utrzymać konkurencyjność i reagować na zmieniające się potrzeby rynku, ale wciąż mocniej oddziałuje – przynajmniej percepcyjnie – wpływ, z jakim łączą się regulacje rządowe i nowe preferencje klientów, wynika także z badania.
Ponadto rośnie rola szefów firm w zapewnieniu odpowiedzialnego korzystania ze sztucznej inteligencji przez ich organizacje. Biorąc pod uwagę tempo innowacji i nieuniknione opóźnienia w tworzeniu nowych norm i przepisów, znaczna część odpowiedzialności za zarządzanie GenAI spada na razie na same przedsiębiorstwa a nie na organy regulacyjne. Szefowie przedsiębiorstw ankietowanych w naszym badaniu w przeważającej mierze postrzegają generatywną sztuczną inteligencję jako katalizator zmian, który wpłynie na efektywność, innowacje i zmiany transformacyjne. Prawie trzy czwarte (70%) uważa, że w ciągu najbliższych trzech lat znacząco zmieni to sposób, w jaki ich firma tworzy, dostarcza i zdobywa wartość. Prezesi są również optymistami, jeśli chodzi o efekty krótkoterminowe.
Choć dyrektorzy generalni coraz częściej dostrzegają transformacyjne korzyści wynikające z generatywnej sztucznej inteligencji, zdecydowana większość twierdzi, że będzie ona wymagać podnoszenia kwalifikacji pracowników (69%). Wyrazili także zaniepokojenie związanym z tym wzrostem ryzyka cyberbezpieczeństwa (64%), dezinformacją (52%), odpowiedzialnością prawną i ryzykiem dla reputacji (46%) oraz uprzedzeniami wobec określonych grup klientów lub pracowników (34%) w swoich firmach.
PwC przebadało 4 702 dyrektorów generalnych na świecie w tym 31 w Polsce i 111 w Europie Środkowo-Wschodniej w październiku i listopadzie 2023 roku. Globalne i regionalne dane w niniejszym raporcie są ważone proporcjonalnie do nominalnego PKB państwa lub regionu, żeby zapewnić reprezentatywność opinii prezesów.
Źródło: ISBnews
Ciekawe ile z tych planowanych transformacji przejdzie też etap rebrandingu marki, bo w końcu rozwój działalności nie zależy wyłącznie od technologii, ale w dużej mierze także od obecności marki na rynku. Może nawet przede wszystkim od niej.