Na zaawansowanym etapie wdrażania strategii ESG jest 58% badanych firm sektora handlu detalicznego i dóbr konsumenckich działających w Polsce, a 20% z nich to firmy z polskim kapitałem, wynika z raportu Strategy& i PwC Polska „ESG w dobrach konsumenckich i handlu detalicznym: nadal deklaracje, a nie rzeczywistość”. 48% przedsiębiorstw wskazuje, że brak przejrzystych regulacji i wymogów powstrzymuje je przed większym zaangażowaniem w zrównoważoną działalność, a 28% ma wpisane do swoich strategii wszystkie trzy filary ESG (Environment, Social, Governance).
Jednocześnie 70% badanych firm deklaruje wprowadzenie celów klimatycznych najpóźniej do 2030 r., jednak tylko 4% wymaga raportowania śladu węglowego przez dostawców, podano.
„Silny i prawidłowo zbudowany profil ESG firmy ma w oczywisty sposób wpływ na wyniki finansowe i długoterminowe perspektywy rynkowe. Taki profil zmienia też spojrzenie inwestorów, niżej oceniających ryzyko tych przedsiębiorstw, których strategia ESG jest dobrze zdefiniowana. A pozytywne wyniki finansowe, dobre perspektywy rynkowe i niskie ryzyko składają się na wartość przedsiębiorstwa. Działania związane ze zrównoważonym rozwojem będą zyskiwać na znaczeniu i stają się nieodłącznym elementem wbudowanym w każdy obszar strategii firm, także w Polsce” – powiedział partner zarządzający Strategy& w Polsce Krzysztof Badowski, cytowany w komunikacie.
W obecnym brzmieniu polskie regulacje są jednymi z najbardziej restrykcyjnych w UE, a branża handlu detalicznego i dóbr konsumenckich jest przeregulowana. Jednocześnie polskie firmy powinny zwiększyć wysiłki mające na celu wdrożenie strategii ESG i włączenie tych działań w swoje strategie biznesowe, podkreślono.
„Największą przeszkodą w zaangażowaniu się w strategię zrównoważonego rozwoju jest brak klarownych regulacji. Przedsiębiorcy dostrzegają niejasności legislacyjne, co może być barierą dla dalszego rozwoju znaczenia ESG w polskiej gospodarce. Przepisy są często w dalszym ciągu w fazie projektu, a rozporządzenia wykonawcze nie zostały przygotowane (dotyczy to np. implementacji tzw. dyrektywy plastikowej). Jednocześnie niepewności legislacyjnej towarzyszy restrykcyjne podejście do implementacji dyrektyw UE w proponowanych projektach” – dodał partner w dziale prawno-podatkowym PwC Polska Mieczysław Gonta.
We wprowadzaniu celów klimatycznych przodują przedsiębiorstwa z kapitałem zagranicznym – cele klimatyczne planuje wyznaczyć sobie aż 81% z nich. W przypadku polskich firm jest to 59%. Rodzime firmy mogą przeoczyć nie tylko szansę na adaptację do zmian klimatycznych, ale i rynkowych, co obniży ich konkurencyjność.
Celem raportu PwC Polska „ESG w dobrach konsumenckich i handlu detalicznym: nadal deklaracje, a nie rzeczywistość” było określenie wpływu czynników ESG na sektor handlu i dóbr konsumpcyjnych oraz tego, jakie są obecnie główne wyzwania dla firm w tym zakresie oraz jaki jest stopień wdrożenia czynników ESG. Badanie miało formę ankiety online (CAWI) i przeprowadzone zostało od września 2021 r. do marca 2022 r. wśród 50 kluczowych spółek z sektora handlowego i FMCG, prowadzących działalność w Polsce.
Źródło: ISBnews