Podczas gdy 13% organizacji w Polsce ocenia swoją dojrzałość w obszarze transformacji chmurowej jako wysoką, to 47% określa ją jako średnią, 32% uznaje ją za niską, a 7% nie używa chmury i nie uwzględnia jej w swojej strategii. W efekcie 59% badanych firm uważa, że wciąż jeszcze nie udało się im zrealizować znaczącej wartości z inwestycji w chmurę, wynika z 1. edycji raportu PwC Polska „Chmura i jej wartość. Oczekiwania vs. rzeczywistość”. Jednocześnie blisko 70% organizacji postrzega chmurę wyłącznie w kategorii usprawnienia działalności operacyjnej i obniżania kosztów.
„Chmura jest utożsamiana z innowacyjnością (44% firm), ale jeszcze niewiele firm dostrzega jej kluczowe znaczenie dla wzrostu (19%). Rodzimy rynek postrzega tę technologię jako platformę do tworzenia nowych produktów i usług, a także sposób na wykorzystanie szans rynkowych, wskazuje na to aż 53% firm o wysokiej dojrzałości chmurowej. W USA firmy łączą to postrzeganie chmury ze strategią wzrostu, zwłaszcza wzrostu przychodów. Dla blisko 25% organizacji na polskim rynku chmura jest wciąż głównie narzędziem do oszczędności kosztów i tożsama z obszarem IT. W USA kwestia kosztów jest dopiero na 4. miejscu. Sektor finansowy jest najbardziej zaawansowany w myśleniu o chmurze. Aż 52% wskazuje, że chmura to platforma do innowacji – poziom podobny do USA – oraz kluczowy element strategii biznesowej – 30%” – czytamy w komunikacie poświęconym raportowi.
Organizacje poszukują drogi do zapewnienia spójnego i możliwie dynamicznego przejścia do chmury z zachowaniem ciągłości działania – utrzymanie tego stanu jest priorytetem. Zaangażowanie biznesu w projekty transformacyjne traktowane jest jako wyzwanie, ale także szansa – wciąż problemem jest sposób przełożenia języka technologii na efekty biznesowe. Sześć najczęściej wskazywanych efektów biznesowych do osiągnięcia w ciągu najbliższych 3 lat według zarządów to: przyspieszenie czasu wejścia na rynek nowych produktów i usług (time to market) – 44%, wprowadzanie innowacji w produktach i usługach oraz zwiększenie przewagi konkurencyjnej – 44%, zapewnienie ciągłości biznesowej – 44%, wyższa odporność i elastyczność działania – 43%, zmniejszenie kosztów – 29% i usprawnienie procesu decyzyjnego dzięki lepszej analizie danych – 27%, wymieniono w materiale.
„W 3-letniej perspektywie liderów widać pozytywny trend w postrzeganiu efektów i korzyści, jakie mogą przynieść transformacje chmurowe. Oczekiwanie zmniejszenia kosztów ustępuje miejsca lepszej efektywności, poprawie obszaru time to market czy potencjalnie zwiększeniu konkurencyjności w długiej perspektywie – dzięki chmurze. Im wyższa dojrzałość organizacji w transformacji chmurowej, tym większe są jej oczekiwania i możliwości w kreowaniu nowych produktów i usług cyfrowych i osiąganiu większych przychodów z chmury oraz zatrzymaniu talentów” – skomentował dyrektor PwC Polska z zespołu CEE Cloud & Digital Przemysław Galiński, cytowany w komunikacie.
Na raport składają się wyniki polskiego badania przeprowadzonego przez PwC Polska. Badanie miało formę ankiety online (CAWI) i przeprowadzone zostało od grudnia 2021 r. do kwietnia 2022 r. wśród 115 osób z poziomu zarządów.
Źródło: ISBnews