W Europie 77% firm handlowych (75% na całym świecie) planuje zwiększyć inwestycje w rozwiązania technologiczne w 2025 roku, a 87% sprzedawców detalicznych w Europie niepokoi brak dostępu do technologii, które wykrywają zagrożenia bezpieczeństwa lub działalność przestępczą, wynika z badania Zebra Technologies Corporation.
Dane z 17. corocznego globalnego badania „Global Shopper Study” Zebra Technologies Corporation pokazują, że prawie 90% pracowników handlu twierdzi, iż dzięki mobilnym narzędziom technologicznym, które ułatwiają komunikację w czasie rzeczywistym, ustalanie priorytetów zadań oraz sprawdzanie cen i inwentarza, mogą zapewnić lepszą obsługę klienta. Większość sprzedawców zgadza się, że technologia pozwala pracownikom lepiej wykonywać swoją pracę.
„Wielu sprzedawców detalicznych tworzy fundamenty pod budowę nowoczesnego środowiska pracy w sklepach. Inwestują w technologie mobilne i inteligentną automatyzację, aby wspierać podejmowanie decyzji operacyjnych i umożliwić pracownikom podejmowanie aktywności, które podnoszą poziom satysfakcji klientów” – powiedział global retail technology strategist w Zebra Technologies Matt Guiste, cytowany w komunikacie.
Badanie pokazuje też, że obok poprawy jakości obsługi klienta, najważniejszymi priorytetami dla handlu detalicznego są poprawa wydajności i produktywności pracowników mobilnych oraz zarządzanie inwentarzem. Ponad jedna trzecia przedstawicieli branży (44% w Europie, 39% na całym świecie) uważa, że GenAI będzie miała niezwykle istotny wpływ na zarządzanie zasobami i prognozowanie popytu.
Sprzedawcy zapowiadają automatyzację lokalizowania produktów oraz RFID na poziomie artykułu (52% w Europie, 46% na świecie), monitoring wideo (49% w Europie, 45% na świecie) i alerty o wyczerpaniu zapasów (42% w Europie, 45% na świecie). Takie rozwiązania zapewnią pracownikom i klientom widoczność inwentarza w czasie rzeczywistym, która ma istotny wpływ na rentowność sklepów, wskazano także.
Ponadto 87% sprzedawców detalicznych w Europie niepokoi brak dostępu do technologii, które wykrywają zagrożenia bezpieczeństwa lub działalność przestępczą. Większość sklepów (76% w Europie, 78% na całym świecie) znajduje się pod presją minimalizowania kradzieży i strat, dlatego firmy inwestują w narzędzia, które wspomagają zarówno pracowników pierwszej linii, jak i zespoły wspierające. Dane z badania pokazują, że największą efektywność w zapobieganiu stratom wykazują obecnie technologie bazujące na sztucznej inteligencji, a tuż za nimi plasują się kamery, czujniki i RFID.
„Podczas gdy tylko 38% firm handlowych w Europie i na świecie korzysta z analizy preskryptywnej opartej na AI do zapobiegania stratom, 51% detalistów w Europie (50% na świecie) twierdzi, że wdroży takie rozwiązanie w ciągu najbliższych 1-3 lat. Ponad czterech na dziesięciu sprzedawców detalicznych twierdzi, że planuje również implementację kamer i czujników przy kasach samoobsługowych (51% w Europie, 45% na świecie), wizji komputerowej (43% w Europie, 46% na świecie) oraz tagów i czytników RFID (43% w Europie, 42% na świecie) w ciągu najbliższych trzech lat, głównie do zapobiegania stratom” – czytamy w komunikacie.
Według badania, 70% respondentów w Europie (78% na całym świecie) uważa za irytujące wystawianie w sklepach produktów w zabezpieczonych skrzynkach. Dodatkowo, 69% konsumentów w Europie (70% na całym świecie) zgłasza, że trudno im znaleźć pracownika sklepu, kiedy potrzebują wsparcia podczas zakupów. Jeden na pięciu kupujących (19% w Europie, 21% na świecie), którzy opuścili sklep z pustymi rękami twierdzi, że stało się tak, ponieważ obsługa nie była dostępna, aby pomóc.
W tym roku wskaźnik satysfakcji klientów spadł w porównaniu z wcześniejszymi edycjami badania – w tym roku 76% Europejczyków (81% populacji globalnej) jest zadowolonych z zakupów w sklepie, a 76% (79% na całym świecie) z zakupów online, podczas gdy w 2023 r. 85% respondentów było zadowolonych zarówno z zakupów w sklepie, jak i online, podano także.
Tegoroczne badanie, przeprowadzone online przez Azure Knowledge Corporation, objęło ponad 4200 respondentów w zakresie doświadczeń kupujących, korzystania z urządzeń i technologii, dostaw i realizacji zamówień w sklepach stacjonarnych i online.
Źródło: ISBnews