Sytuacje, w których kontrahent nie reguluje swoich zobowiązań w terminie zdarzają się 86% małym i średnim przedsiębiorstwom (MŚP), wynika z raportu Keralla Research na zlecenie Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor. Ponad 52% przedsiębiorców posiada faktury opóźnione o więcej niż miesiąc, a niemal 34% twierdzi, że niektórzy zwlekają im z zapłatą ponad 60 dni.
W badaniu „Skaner MŚP” podkreślono, że współpraca MŚP z dużymi firmami oraz korporacjami niesie za sobą zarówno istotne korzyści, jak i wyzwania. Kluczowymi przewagami dużych firm oraz korporacji – zdaniem MŚP – są rozbudowane działy windykacji i księgowości (dla ponad 40%) oraz możliwość systematycznego monitorowania terminowych spłat należności – dla jednej trzeciej respondentów. W badaniu 49% respondentów wskazało na łatwiejszy dostęp dużych firm do różnorodnych źródeł finansowania, takich jak kredyty bankowe, emisje obligacji, czy pozyskiwanie inwestycji od funduszy venture capital, co pozwala im na większą stabilność i rozwój.
„Przewagi korporacji, zwłaszcza w zakresie dostępu do kapitału oraz zaawansowanych systemów zarządzania i monitorowania należności, mogą stanowić cenną wskazówkę dla sektora MŚP, jak rozwijać swoje kompetencje w tych kluczowych obszarach. Rozwiązania dostarczane przez biura informacji gospodarczej odgrywają tu istotną rolę, umożliwiając małym i średnim przedsiębiorstwom skuteczniejsze zarządzanie ryzykiem finansowym, poprawę płynności oraz zwiększenie wiarygodności w oczach potencjalnych partnerów i inwestorów. Dzięki korzystaniu z nowoczesnych narzędzi analitycznych i baz danych, firmy z sektora MŚP mogą nie tylko lepiej zabezpieczać swoje interesy, ale także budować solidne fundamenty pod dalszy rozwój. Kluczowe jest jednak, aby przedsiębiorcy traktowali te narzędzia jako element długofalowej strategii, który pozwala na bardziej świadome zarządzanie finansami, rozwijanie relacji biznesowych i unikanie pułapek związanych z nierzetelnymi kontrahentami” – powiedział prezes BIG InfoMonitor Sławomir Grzelczak, cytowany w komunikacie.
Duże podmioty zyskują dzięki regularnemu monitorowaniu spływu należności (ocenia tak prawie 33% badanych), co pozwala im lepiej zarządzać płynnością finansową. Znaczące wsparcie zapewnia ponadto weryfikacja potencjalnych partnerów biznesowych przed rozpoczęciem współpracy, co zauważyło niemal 31% badanych. Z kolei 22% przedsiębiorców z sektora MŚP wskazało na skuteczne działania windykacyjne korporacji, które od razu reagują na brak płatności, podano.
W raporcie zaznaczono też, że zaletą, która jest najczęściej wskazywana przez przedstawicieli sektora MŚP, jest większa stabilność finansowa biznesu, co potwierdziło prawie 35% respondentów. Duże firmy zapewniają większe zamówienia (34%) oraz wyższe przychody wynikające z większych kontraktów (32%).
MŚP zyskują również korzyści wizerunkowe, związane z obsługą dużych klientów, co pomaga w zdobywaniu kolejnych zleceń (26%). Ważnym atutem jest gwarancja płatności – przedsiębiorcy czują większe bezpieczeństwo, wiedząc, że korporacje zwykle nie upadają (prawie 26%). Długoterminowe umowy natomiast pozwalają na stabilność i lepsze planowanie działalności, co doceniło niemal 25% badanych, podano.
„Współpraca z dużymi korporacjami daje MŚP możliwość stabilniejszego planowania działalności i budowania wizerunku solidnego partnera, co przekłada się na nowe zlecenia. Daje również opcję rozwojową. Przy takim partnerze można urosnąć i z małej firmy stać się średnią a ze średniej dużą. Trzeba jednak pamiętać, że zysk z takiej relacji wymaga odpowiedniego przygotowania – większe są bowiem oczekiwania ze strony dużych klientów, np. w zakresie terminowości czy sprostania jakości realizacji działań, mogą być wyzwaniem dla mniejszych podmiotów. Dodatkowo, przy większych umowach pojawiają się również wyższe wymagania dotyczące dokumentacji, audytów czy zgodności z regulacjami, co może wiązać się z dodatkowymi kosztami i potrzebą adaptacji organizacyjnej. Dlatego ważne jest, aby MŚP były dobrze przygotowane do takiej współpracy, by mogły w pełni wykorzystać tkwiący w niej potencjał rozwojowy” – ocenił główny analityk BIG InfoMonitor Waldemar Rogowski.
Badanie „Skaner MŚP” realizowane wśród mikro, małych i średnich firm, przeprowadzone zostało przez Instytut Badań i Rozwiązań B2B Keralla Research, na próbie 500 firm sprzedających z odroczonym terminem płatności, techniką wywiadów telefonicznych, w IV kw. 2024 r.
Źródło: ISBnews