Polscy prezesi nie tylko mierzą się z problemami związanymi z łańcuchem dostaw (97% wskazań – 18 pkt proc. więcej niż średnio na świecie), lecz także bardziej niż na całym świecie odczuwają ryzyka geopolityczne (80%, tj. o 25 pkt proc. więcej niż globalna średnia), wynika z badania CEO Outlook Survey 2022 przeprowadzonego przez EY. Kluczowa dla prezesów w Polsce jest dziś transformacja cyfrowa (26% odpowiedzi), a na świecie – inwestycja w przyszłe możliwości (21% wskazań).
Badanie wykazało szereg różnic w wyzwaniach stojących przed prezesami w Polsce i na świecie. Każda firma w Polsce została dotknięta pandemią, uważają prezesi sondowani przez EY, podczas gdy średnio na świecie negatywny wpływ pandemii był mniejszy – 14% prezesów firm nie zauważyło negatywnego wpływu pandemii na działalność ich organizacji, podano.
„W Polsce rejestrujemy znacznie silniejszy wpływ geopolityki na strategiczne działania firm. 80% CEO w Polsce wskazuje na konieczność zmian wynikającą z tego czynnika, podczas gdy średnio na świecie wskaźnik ten wynosi 55%. Jednym z efektów jest przyspieszenie inwestycji zagranicznych, co deklaruje połowa prezesów firm w Polsce (53%, średnio na świecie – 45%)” – czytamy w komunikacie.
Zerwane łańcuchy dostaw pozostają jednym z kluczowych wyzwań, jakie przyniosła pandemia. Z badania EY wynika, że problem ten dotknął menedżerów w Polsce bardziej niż średnio na świecie. Praktycznie wszystkie firmy w Polsce (97%) dostosowały lub planują dostosować działalność operacyjną na świecie lub łańcuchy dostaw. Z tego prawie dla połowy powodem są czynniki geopolityczne. Globalnie 78% firm wprowadziło tego typu zmiany, najczęściej modyfikując łańcuch dostaw w celu redukcji kosztów (32%), podkreślono.
Pytani o największe ryzyka dla przyszłego wzrostu, prezesi w Polsce również wskazują rosnące napięcia geopolityczne (23% wskazań wobec 18% na świecie) oraz trwałe zmiany demograficzne i gospodarcze (22%). W tym obszarze widać istotną różnicę pomiędzy CEO w Polsce i na świecie. Globalnie za drugi kluczowy czynnik ryzyka prezesi wskazują zmiany klimatyczne i rosnącą presję budowania zrównoważonego rozwoju (17%).
„Badanie CEO na poziomie globalnym pokazuje przesunięcie akcentów: prezesi odchodzą od krótkoterminowej presji na efektywność operacyjną na rzecz budowania długoterminowej wartości. Do Polski ten trend dociera z opóźnieniem: obecnie głównym wyzwaniem dla CEO jest transformacja cyfrowa (26%), wzrost organiczny (19%) oraz poprawa efektywności w generowaniu gotówki i przepływach pieniężnych (12%). Nic dziwnego, że głównym wyzwaniem dla CEO jest – w oczach rodzimych top menedżerów – balansowanie pomiędzy potrzebami udziałowców a budowaniem długoterminowej wartości (29%)” – czytamy dalej.
Badanie przeprowadzono w 45 krajach na całym świecie. Pytania zadawano CEO firm z 13 sektorów w okresie listopad-grudzień 2021. Ankieta w Polsce objęła 50 prezesów dużych firm. Badane przedsiębiorstwa w 82% stanowiły firmy notowane na giełdzie, a spośród nich 78% to spółki portfelowe funduszy private equity.
Źródło: ISBnews